بر اساس گزارش روز جمعه (24 ژوئن) وال استریت ژورنال، گروهی از قانونگذاران دموکرات از کمیسیون فدرال تجارت (FTC) میخواهند که درباره اپل و گوگل تحقیق کند و میگویند که این دو غول فناوری به طور مخفیانه، جمعآوری و فروش اطلاعات کاربران را میدهند.
قانونگذاران در نامهای به FTC گفتند که گوگل و اپل با ایجاد شناسههای ردیابی خاص در سیستمعاملهای تلفن همراه خود، این اقدامات را مجاز میدانند.
این نامه توسط سناتور کوری بوکر از نیوجرسی، سناتور الیزابت وارن از ماساچوست، سناتور ران وایدن از اورگان و نماینده سارا جیکوبز از کالیفرنیا امضا شد.
سخنگوی گوگل در بیانیهای گفت که این شرکت هرگز دادههای کاربران را نمیفروشد و گوگل پلی ممنوعیتهای شدیدی برای توسعه دهندگان دارد که این دادهها را بفروشند. با این حال اپل فعلا اظهار نظری در این باره نداشته است.
گوگل و اپل اخیراً اقداماتی را برای محدود کردن جمعآوری دادههای کاربران از طریق شناسههای تبلیغات موبایلی اعمال کردهاند که به کاربران iOS و اندروید اجازه میدهد از ارسال شناسههای خود به برنامهها خودداری کنند. سال گذشته، اپل نسخه جدیدی از نرم افزار خود را معرفی کرد که در آن هر برنامه باید مجوز کاربر را بگیرد، در حالی که گوگل در حال کار بر روی محدودیت های حریم خصوصی خود است.
در گزارش والاستریت ژورنال آمده است: «اما تا همین اواخر، اپل این شناسه ردیابی را بهطور پیشفرض فعال میکرد و از مصرفکنندگان میخواست تنظیمات گیجکننده را برای خاموش کردن آن بررسی کنند. گوگل نیز این شناسه ردیابی را بهطور پیشفرض فعال میکند و تا همین اواخر حتی به مصرفکنندگان امکان انصراف نداده بود.»
این نامه میافزاید که «شناسهها با ایجاد یک تکه اطلاعات مرتبط با دستگاهی که کارگزاران داده و مشتریانشان میتوانند از آن برای پیوند دادن به دادههای دیگر در مورد مصرفکنندگان استفاده کنند، به بازار دادههای غیرقانونی دامن زدهاند.»
حساسیت اروپا بر غولهای فناوری
این خبر در حالی منتشر میشود که هر دو شرکت با فشار ناظران در اروپا بر سر مسائل مربوط به استفاده از داده ها مواجه هستند.
چندی قبل آلمان تحقیقاتی را در مورد پلتفرم گوگل مپس و اینکه چگونه قوانین گوگل مانع استفاده از برخی ویژگیها و دادههای این برنامه در برنامههای شخص ثالث میشود، آغاز کرد.
در بیانیه ای، آندریاس مونت، رئیس سازمان ضد انحصار آلمان، گفت:«ما اطلاعاتی داریم که نشان میدهد ممکن است گوگل ترکیب خدمات نقشه خود را با خدمات نقشه شخص ثالث محدود کند.» گوگل گفت که این شرکت با رگولاتورها همکاری می کند و به سؤالات مربوط به تجارت خود پاسخ خواهد داد. آلمان درباره رفتارهای اپل، فیسبوک و آمازون نیز تجسس میکند.