واریو (Varjo) استارتآپ فنلاندی واقعیت ترکیبی روز دوشنبه جدیدترین هدست خود را با نام XR-4 عرضه کرد، محصولی که واریو قصد دارد به شرکتهای بزرگ تجاری و کسبوکارها بفروشد.
این هدست که از قیمت 3990 دلار شروع میشود، رقیبی برای هدستهای متا، مایکروسافت و اپل است. این درحالی است که شرکتهای فناوری بزرگ روی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده زورآزمایی میکنند، فضایی که به نظر آنها انقلاب بزرگ بعدی برای فناوری است و حتی تأثیر آن با اختراع اینترنت یا تلفنهای همراه مقایسه میشود.
برخلاف محصولات مصرفکننده از شرکتهایی مانند متا، هدست واریو فقط برای موارد استفاده سازمانی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، خلبانی که برای یک سازمان نظامی کار میکند، میتواند از آن برای آموزش و شبیهسازی استفاده کند یا یک نقشهبردار میتواند از آن برای ترسیم چشم انداز یک سازه بزرگ استفاده کند.
هدست XR-4 دارای دو نمایشگر 4K و میدان دید 50 درصد گستردهتر در مقایسه با دستگاههای نسل قبل است. همچنین دارای نمایشگرهای روشنتر و پالت رنگ گستردهتر نسبت به دستگاههای قبلی است.
پاتریک ویات، مدیر ارشد تولید واریو درباره این محصول میگوید: «چند چیز وجود دارد که از نظر فنی در XR-4 سادهتر هستند. ما اکنون یک صفحهنمایش به ازای هر چشم داریم که وضوح تصویر را به حد مجاز رسانده است، بنابراین برخی از هزینهها را هم به این ترتیب کاهش میدهیم.»
XR-4 همچنین دارای دو دوربین 20 مگاپیکسلی در جلو است تا واقعیت مختلط (Mixed Reality) را فعال کند. اینجاست که کاربر میتواند دنیای اطراف خود را از طریق لنزهای واقعی تعبیه شده در هدست ببیند و قرار نیست کاملاً در دنیای مجازی غوطهور باشد. شبیه به آنچه متا در هدستهای خود ارائه میدهد و آنچه اپل قصد دارد در ویژن پرو داشته باشد.
XR-4 همچنین دارای حسگرهای نور محیط و لیدار بهبود یافته یا تشخیص نور و محدوده است، روشی برای تعیین محدوده و مساحت با استفاده از اسکن لیزری سه بعدی. این برای اطمینان از اینکه کاربران میتوانند هم محیطهای واقعیت مجازی و هم محیط واقعیت افزوده را هنگام استفاده از هدست تجربه کنند، مهم است.
XR-4 همچنین از صدای سه بعدی داخلی پشتیبانی میکند و دارای میکروفونهای مجهز به نویز کنسلینگ و بلندگوهای یکپارچه است. این محصول همچنین دارای کنترلرهایی که به کاربر اجازه می دهد در محیطهای دیجیتال و فیزیکی حرکت کند.
در اوایل سال جاری، غولهای فناوری آمریکایی اپل و متا هم هدستهای واقعیت ترکیبی را معرفی کردند. شرکت متا، هدست کوئست ۳ را در تابستان عرضه کرد و انتظار میرود هدست ویژن پرو 3500 دلاری اپل در سال آینده عرضه شود.
واریو در مجموع بیش از 160 میلیون دلار سرمایه از سرمایهگذارانی از جمله فاکسکان، تأمینکننده اصلی اپل، شرکت EQT، ولوو، غول خودروسازی و شرکت سرمایهگذاریهای ریسکپذیر اتمیکو (Atomico) جذب کرده است.