مدیرعامل Take-Two در مورد ادغام مایکروسافت و اکتیویژن اظهارنظر جالبی کرد و اظهار داشت که تنها یک شرکت بزرگ وجود دارد که نگران خرید و پیامدهای آینده است.
به گفته استراوس زلنیک، مدیرعامل Take-Two، تنها یک شرکت بزرگ وجود دارد که در مورد ادغام مایکروسافت / اکتیویژن نگرانیهایی دارد، اما به غیر از آن، بسیاری از رقبای دیگرش هیچ مشکلی در مورد خرید ندارند.
مالکیت اکتیویژن به فضای رقابتی لطمه نخواهد زد
زلنیک اظهار داشت که به طور کلی معتقد است مردم در مورد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت نگران نیستند؛ زیرا صنعت گیم یک تجارت پراکنده و غیرمتمرکز باقی مانده است. علاوه بر این، او فکر نمیکند که در صورت انجام این ادغام، چشمانداز رقابتی به طور معناداری تحت تأثیر قرار گیرد.
زلنیک همچنین اضافه کرد که یک شرکت بزرگ وجود دارد که با خرید مشکل دارد، اگرچه او از ذکر نام آن خودداری کرد. اما در حال حاضر بر کسی پوشیده نیست که جیم رایان، مدیر عامل پلیاستیشن، آشکارا علیه این قرارداد صحبت کرده و تاکید کرده است که این امر بر جامعه پلیاستیشن تأثیر منفی خواهد گذاشت.
متا از خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت دفاع کرد
در عین حال، شرکت متا نیز از خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت دفاع کرد و گفت که تقسیمبندی توسعه و انتشار بازیهای الکترونیکی بر اساس پلتفرم و سخت افزار مناسب نیست. این شرکت معتقد است که رویکرد مایکروسافت در مورد رایانش ابری (کلود گیمینگ) که کاربران را قادر میسازد بازیهای دیجیتال را در هر دستگاه متصل به اینترنت پخش کنند، مرزهای بین پلتفرمها را کاهش میدهد.
شرکت مارک زاکربرگ اظهار داشت که موانع ورود به بازار به طور کلی در هر سناریویی کم است. مدلهای اپشاپ در همه پلتفرمها منجر به افزایش تعداد بازیهای دیجیتالی تازه منتشر شده شده است، زیرا توسعهدهندگان بازیها دیگر نیازی به سازماندهی توزیع خود ندارند. همچنین طیف گستردهای از API ها، SDK ها و منابع دیگر وجود دارد که توسط شرکتهایی مانند متا، مایکروسافت، اپل، گوگل، آمازون و غیره به صورت رایگان به توسعهدهندگان ارائه میشود که ساخت بازیها و ویژگیهای جدید را آسانتر میکند.
متا ورودیهای اخیر توزیع بازیهای دیجیتال، از جمله Amazon Luna (راهاندازی شده در مارس ۲۰۲۲)، Netflix Games (راهاندازی شده در نوامبر ۲۰۲۱)، Google Stadia (راهاندازی در نوامبر ۲۰۱۹)، Apple Arcade (راهاندازی شده در سپتامبر ۲۰۱۹) و فروشگاه Epic Games (راهاندازی شده در دسامبر 2018) را به عنوان شاهدی مبنی بر کم بودن مانع ورود به بازار مطرح کرد.