خلاصه خبر
جالب است بدانید که 3/2 میلیارد نفر، تقریبا نیمی از جمعیت مردم جهان، امسال به بازیهای رایانهای مشغول بودهاند. گیمرها در یک سال اخیر مجموع 184/4 میلیارد دلار برای این سرگرمی هزینه کردهاند که میزان آن در مقایسه با سال گذشته اندکی کاهش یافته است، به نظر میرسد این کاهش درآمد نتیجه فروکشکردن رونق گیمینگ به خاطر قرنطینه بیماری کرونا در سال گذشته باشد.
جدیدترین گزارش «نیوزو» تحلیلگر جهانی بازیهای کامپیوتری نشان میدهد که تعداد افرادی که در سراسر جهان به بازیهای کامپیوتری مشغول هستند، امسال 4/6 درصد افزایش یافته است. این امر به ویژه با توجه به اینکه سال گذشته افراد بسیاری در طول قرنطینه، به بازی مشغول بودند و سرگرمیهای خانگی مانند بازیهای ویدیویی و پخش خانگی رشد کرده بود، بسیار چشمگیر است. نه تنها افراد بیشتری برای اولین بار بازیها را امتحان میکردند، بلکه بسیاری از کسانی که بازی را کنار گذاشته بودند، نیز بازگشتهاند.
خاورمیانه و آفریقا بیشترین جهش در تعداد بازیکنان را با 8/2 درصد افزایش و رسیدن به 488 میلیون گیمر در سال جاری داشتهاند و پس از آن آمریکای لاتین با 4/8 درصد قرار دارد. آمریکای شمالی نیز با 2/6 درصد، کمترین رشد را داشته است.
درآمد فروش به درخشانی سال گذشته نبود
با شیوع بیماری، صنعت گیم شاهد جهش عظیمی در درآمد بازیها بود؛ رشد فروش بین سالهای 2020 تا 2022، 43 میلیارد دلار بیشتر از پیشبینی نیوزو بود. با این حال در سال جاری بر خلاف تعداد بازیکنان، درآمد فروش پایدار نبوده است، با رقم 184 میلیارد دلاری درآمد برای اولین بار در 15 سال اخیر 4/3 درصد کاهش یافته است. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که بازی هنوز هم بهتر از بسیاری از صنایع دیگر توانسته است تلاطم اقتصادی سال 2022 را پشت سر بگذارد.
تقریباً نیمی از کل درآمد جهانی گیم از منطقه آسیا و اقیانوسیه (87/9 میلیارد دلار) به دست آمد، در حالی که آمریکای شمالی شامل کمی بیش از یک چهارم (48/4 میلیارد دلار) بود. طبق معمول، بیشتر پول از بازی های موبایلی به دست آمد که 50 درصد از درآمد کلی 92/2 میلیارد دلاری را در سال 2022 دربرگرفت. پس از آن بازیهای کنسولی با 28 درصد (51/8 میلیارد دلار)، بازیهای رایانههای شخصی دانلود شده/باکس شده با 21 درصد قرار گرفتند. (38/2 میلیارد دلار) و بازیهای رایانه شخصی مرورگر با 1٪ (2/3 میلیارد دلار). این گزارش نشان میدهد که بازیهای رایانههای شخصی بدون مرورگر کمترین کاهش سالانه را داشتهاند که تنها 1/8 درصد کاهش یافته است.