تنها چند هفته پس از آنکه گوگل مایکروسافت را به فریب کاربران خود متهم کرد، مایکروسافت دوباره دست به کار شده است. این بار، این شرکت یک کمپین بحثبرانگیز را آغاز کرده که هدف آن منصرف کردن کاربران از استفاده از کروم است.
آنچه این کمپین را بهشدت جنجالی کرده روش فریبنده آن است. این صفحه بهظاهر یک راهنمای پشتیبانی برای حذف مایکروسافت اج است، اما در واقع یک تبلیغ برای این مرورگر محسوب میشود. این صفحه با این سؤال شروع میشود: «آیا مطمئن هستید که میخواهید Microsoft Edge را حذف کنید؟» سپس، به جای ارائه مراحل حذف، فهرستی از ویژگیهای برتر اج را ارائه میدهد و به کروم حمله میکند. هر کاربری که به دنبال حذف اج باشد، در عوض با لیستی از دلایل علیه کروم روبهرو خواهد شد!
![مقایسه مایکروسافت اج و گوگل کروم](https://itjoo.ir/wp-content/uploads/2025/02/Vo6UaZX2xsdL9u7FnTHRBc-1024x548.png)
نقطه اصلی تأکید مایکروسافت در این کمپین چیست؟ امنیت، حریم خصوصی و ایمنی، زمینههایی که در آن ادعا میکند اج از کروم برتر است. این اولین باری نیست که مایکروسافت به روشهای تهاجمی برای سوق دادن کاربران به اج متوسل میشود. این شرکت ادعا میکند که اج «مرورگر هوشمندتر» برای محافظت، مرور، بازی و ایجاد محتوا است و از قابلیتهای امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی و کنترلهای پیشرفته برای حفاظت در برابر تهدیدهای آنلاین بهره میبرد.
با وجود تلاشهای مایکروسافت، کروم همچنان سلطه خود را بر بازار مرورگرها حفظ کرده است و با ۶۶٪ سهم بازار، بسیار جلوتر از اج قرار دارد. واضح است که این کمپین تلاشی برای کاهش این فاصله است.
رسانههای فناوری واکنش تندی به این اقدام داشتهاند. Extreme Tech این صفحه را به دلیل «عدم ارائه مراحل حذف و فقط مقایسه با کروم» مورد انتقاد قرار داده است. در همین حال، Neowin مایکروسافت را متهم میکند که «یک راهنمای جعلی برای حذف اج ساخته تا کروم را بدنام کند.»
نکته جالب اینجاست که در همین هفته، همکاری نادری بین مایکروسافت و گوگل دیده شد و مایکروسافت کد کرومیوم را برای جلوگیری از همگامسازی کلیپبورد در حالت ناشناس کروم تغییر داد. اما دیری نپایید که مایکروسافت خیلی زود به رقابت تهاجمی خود بازگشت.
آیا اج واقعاً از کروم امنتر است؟ شاید، در محیطهای سازمانی، جایی که اکوسیستم امنیتی مایکروسافت مزایای بیشتری ارائه میدهد. اما کروم، علیرغم انتقاداتی که به آن وارد است، همچنان بر امنیت و حفظ حریم خصوصی تمرکز دارد. هرچند مدل کسبوکار گوگل بهناچار شامل ردگیری دادهها و تبلیغات هدفمند است. با این حال، با بیش از ۳ میلیارد کاربر، به نظر میرسد که بسیاری حاضرند این مبادله را برای عملکرد و قابلیتهای کروم بپذیرند.