با حکم قاضی پرونده ضد انحصار، انتشار عمومی اسناد محاکمه گوگل در جریان است. یکی از موضوعات مطرح شده در این پرونده، رابطه گوگل و اپل است. گوگل سالانه مبلغ بسیار زیادی را به اپل میپردازد تا این موتور جستجو را به صورت پیش فرض در محصولات خود قرار دهد و قاضی پرونده این موضوع را مانعی برای رقابت سایر موتورهای جستجو میداند و به همین دلیل پای اپل هم به این پرونده باز شده است.
حال از اسناد منتشر شده از دادگاه مشخص شده که مایکروسافت در سالهای اخیر سعی کرده است موتور جستجوی بینگ خود را به اپل بفروشد!
ناکامی مایکروسافت در فروش بینگ به اپل
طبق این اسناد، مدیران مایکروسافت در سال 2020 سعی کردهاند با ادی کیو، معاون سابق خدمات اپل برای فروش بینگ قرارداد ببندند. اگر این معامله انجام میشد، احتمالاً اپل قرارداد طولانی مدت خود با گوگل برای موتور جستجوی پیشفرض محصولات خود لغو میکرد و گوگل از چند صد میلیون کاربر اکوسیستم اپل (آیفون، مک، آیپد و …) محروم میشد.
اما مذاکرات در مرحله اولیه به نتیجه نرسید، که جای تعجب هم ندارد. سهم بینگ از بازار جستجو بسیار کمتر از سهم 90 درصدی گوگل است و اپل در سال حدود 19 میلیارد دلار از آلفابت دریافت میکند، آن هم بدون زحمت اضافی برای نگهداری یک موتور جستجو.
خرید بینگ توجیه اقتصادی خوبی نداشت، بنابراین مذاکرات هرگز از مراحل اولیه فراتر نرفت.
بینگ از زمانی که مایکروسافت آن را در سال 2009 رونمایی کرد، هرگز مورد توجه قرار نگرفته است و دلیل خوبی هم دارد. بیشتر کاربران در روزهای اولیه معرفی بینگ از نتایج جستجوی آن ناراضی بودهاند و بیاعتمادی کاربران به بینگ به نخستین تجربه آن برمیگردد. بینگ هر چقدر هم در طول این سالها بهبود یافته باشد، اما برداشتهای اولیه ماندگارترین هستند و آمار این موضوع را ثابت میکند.
بینگ موتور جستجوی دوم جهان است اما با 88 درصد اختلاف!
بینگ رتبه دوم موتور جستجو در سراسر جهان است، اما شکاف بین رتبه اول و دوم به اندازه یک اقیانوس است! آمار استتکانتر در ماه گذشته میلادی برتری گوگل با سهم 91/85 درصد از بازار موتور جستجو در مقابل سهم 3 درصدی بینگ نشان میدهد.
اپل با مطرح کردن نام بینگ، گوگل را تحت فشار قرار داد
علیرغم وضعیت بد بینگ، شهادت مدیر تبلیغات و خدمات وب مایکروسافت، میخائیل پاراخین، فاش کرد که اپل توانسته است از بینگ به عنوان یک اهرم فشار برای دریافت مبلغ بیشتر از آلفابت استفاده کند و گوگل را تهدید کند که بینگ را به صورت پیش فرض در بیش از 2 میلیارد دستگاه به موتور جستجوی پیش فرض تبدیل میکند.
آیا رقابت با گوگل برای سایر موتورهای جستجو شدنی است؟
این موضوع از یک طرف، نشان میدهد که اگر غولی مانند مایکروسافت نمیتواند با گوگل رقابت کند، چگونه موتورهای جستجوی کوچکتری مانند DuckDuckGo خواهد توانست؟! از سوی دیگر، رفتار اپل نشان میدهد که رقابت در بازار تا حدی وجود دارد که اپل از بینگ به عنوان ابزار چانهزنی استفاده کند. اگر هیچ انتخابی وجود نداشت، آلفابت میتوانست در برابر زیادهخواهی اپل برای دریافت پول بیشتر مقاومت کند.
به نظر میرسد گوگل برای پیشفرض بودن موتور جستجوی خود در گوشیهای اپل و برندهای پرفروش اندرویدی نظیر سامسونگ اهمیت زیادی قائل است و بخشی از سلطه خود در جستجو را به این موضوع وابسته میداند.