Web Analytics Made Easy - Statcounter

متا در کنگره جهانی موبایل: متاورس به زیرساخت شبکه پیشرفته‌تر نیاز دارد

متاورس برای به حقیقت پیوستن به شبکه‌های پیشرفته نیاز دارد. زاکربرگ می‌گوید متا به تنهایی قادر به انجام این کار نیست
متاورس برای به حقیقت پیوستن به شبکه‌های پیشرفته نیاز دارد. زاکربرگ می‌گوید متا به تنهایی قادر به انجام این کار نیست

متا در کنگره جهانی موبایل (MWC) در بارسلونا برای گسترش متاورس، خواستار ایجاد شبکه‌های قوی‌تر شد و مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت گفت که متاورس به چیزی فراتر از هدست‌های هوشمند نیاز دارد.

متا همچنین از مرکز نوآوری متاورس رونمایی کرد؛ مرکزی تحقیقاتی و پژوهشی در مادرید که با همکاری شرکت مخابراتی اسپانیایی تلفونیکا راه‌اندازی می‌شود و قصد دارد به اپراتورهای مخابراتی برای آماده شدن برای برنامه‌های کاربردی متاورس کمک کند. امروز در کنگره جهانی موبایل، پروژه Telecom Infra (TIP)، یک گروه منبع باز با حمایت مالی فیس‌بوک، جلسه‌ای با تلفونیکا برگزار می‌کند تا شروع به راه‌اندازی گروه‌های کاری و پروژه‌هایی برای مخابرات متاورس کند.

به گفته GSMA، برگزارکننده نمایشگاه MWC 2022، که از 28 فوریه آغاز شد،در سطح حضور نزدیک به قبل از همه‌گیری خواهد بود، هرچند که غرفه روسیه به سرعت لغو شده است.

به ما کمک کنید متاورس را بسازیم  

زاکربرگ بنیانگذار و مدیرعامل متا در بیانیه‌ای پیش از این گفت: ایجاد حس واقعی حضور در دنیای مجازی که به عینک‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت مجازی تحویل داده می‌شود، به پیشرفت های گسترده‌ای در اتصالات نیاز دارد، بزرگتر از هر یک از تغییرات مرحله ای که قبلا دیده ایم.

برای ساختن یک محیط مجازی همه‌جانبه و به اشتراک‌گذاری آن با مردم در زمان آنی، نیاز به توانایی پردازش سریع داده‌ها و روش‌هایی است که در حال حاضر به طور گسترده پشتیبانی نمی‌شوند. بیانیه زاکربرگ می‌گوید که متاورس به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که بتواند به سرعت تکامل یابد و بدون شرکا نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

مرکز نوآوری متارس که توسط تلفونیکا و متا راه‌اندازی شده است به استارتاپ‌ها و توسعه‌دهندگان یک بستر آزمایشی متاورس در آزمایشگاه 5G و دسترسی به زیرساخت تلفونیکا و همچنین پشتیبانی مهندسی متا را فراهم می‌کند.

 معاون ارتباطات متا، دن رابینوویتز (Dan Rabinovitsj)، جزئیات بیشتری در وبلاگ Tech@Facebook ، ارائه می‌کند و می‌گوید که متاورس باید توسط چندین شریک قدرتمند ساخته شود و این مستلزم باز بودن و قابلیت همکاری است.

دن رابینوویتز، معاون متا

رابینوویتز می‌گوید: «حرکت به متاورس یک فرصت بی سابقه برای صنعت اتصال است. این پلتفرم باید بر اساس باز بودن و قابلیت همکاری ایجاد شود و برای بیشتر مردم قابل دسترسی باشد.»

وی در ادامه تصریح کرد که متاورس به پیشرفت‌هایی در زمان تاخیر، پهنای باند متقارن و سرعت کلی نیاز دارد و گفت: «هیچ شرکت یا صنعتی به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. ایجاد متاورس نیازمند تلاش جهانی است و ما از شرکای خود دعوت می کنیم تا ما با در این سفر جدید همکاری کنند.»

 برای اینکه شرکت‌کنندگان تعاملی بتوانند «آنجا بودن» را تجربه کنند، به عناصر گرافیکی نیاز دارند که در پاسخ به تعاملاتشان به سرعت به‌روزرسانی شوند: «برنامه‌های حساس به تأخیر امروز، مانند تماس ویدیویی و بازی‌های ابری، باید با حداکثر تأخیر زمانی رفت و برگشت ۷۵ تا 150 میلی‌ثانیه مواجه شوند و این مقدار در مورد بازی‌های چندنفره و پیچیده به زیر 30 میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد. اما در یک نمایشگر واقعیت ترکیبی که روی سر یک انسان قرار گرفته است، گرافیک باید در پاسخ به جایی که شخص چشمانش را متمرکز می‌کند، روی صفحه نمایش داده شود.، اشیا باید بسیار سریعتر و با تأخیر یک رقمی بر حسب میلی‌ثانیه حرکت کنند.»

 رابینوویتز در این‌باره می‌گوید: در حالی که برخی از این موارد را می‌توان در زمان آنی در هدست رندر کرد، این امر نیاز به دانلود سریع و پیش‌رو اطلاعات از دنیای مجازی دارد.» برای صحنه‌های پیچیده با آواتارهای زیاد، دانلود آن با شبکه‌های فعلی ممکن است چندین ساعت طول بکشد. ما آینده‌ای را تصور می‌کنیم که در آن رندر از راه دور از طریق ابر لبه، یا نوعی ترکیب بین رندر محلی و راه دور، نقش بیشتری در سال‌های آینده ایفا می‌کند. و فعال کردن رندر از راه دور نیاز به بازسازی معماری شبکه‌های ثابت و تلفن همراه دارد. به طوری که منابع محاسباتی را در فواصل متوالی تا کاربران نهایی ایجاد کنید.»

 وی افزود: «استریم ویدیو باید در متاورس سریع‌تر باشد، زیرا هدست‌ها به پیکسل‌های بیشتری نیاز دارند، او می‌گوید: «استریم یک ویدیو با کیفیت 720p  روی صفحه‌نمایش استاندارد گوشی‌های هوشمند به ۱.۳ تا ۱.۶ مگابیت بر ثانیه سرعت انتقال نیاز دارد. در گوشی‌های هوشمندی که در فاصله بازو نگهداری می‌شوند، وضوح 720p برای دستیابی به وضوح شبکیه انسان کافی است. اما در یک نمایشگر روی سر که فقط چند سانتی‌متر از چشم‌ها فاصله دارد، وضوح باید چندین مرتبه بزرگتر باشد، حتی فراتر از وضوح 4K.»

همچنین، ارائه‌دهندگان محتوا و اپراتورهای شبکه برای جلوگیری از تراکم باید در پروتکل‌های بهینه‌سازی شبکه با یکدیگر همکاری کنند.. او می‌گوید: اگرچه فعالان آزادی اینترنت ممکن است بپرسند که آیا این قدرت بیشتری در شبکه به برنامه‌ها می‌دهد یا خیر.

او همچنین خواستار استاندارد و چارچوبی است که بتواند تعیین کند که آیا یک شبکه معین واقعاً برای موارد کاربری متاورس آماده است یا خیر؟