Web Analytics Made Easy - Statcounter

ژاپن قصد دارد قوانین ضد انحصار علیه اپل و گوگل را تشدید کند

مقامات توکیو خواهان جریمه‌های بالاتر برای اقدامات ضدرقابتی در استورهای اندروید و آی او اس هستند

در ماه‌های اخیر قانونگذاران در سراسر جهان شروع به نشان دادن مواضع جدی‌تری نسبت به رقابت در اکوسیستم‌های فناوری کرده‌اند. بدین ترتیب اپل و گوگل، شرکت‌هایی که بازار جهانی موبایل را با سیستم‌عامل‌های خود کنترل می‌کنند، در صورت تخطی از مقررات، با نظارت شدیدتر و مجازات‌های سخت‌تر مواجه خواهند شد.

بر اساس گزارش جدید Nikkei Asia، مقامات ژاپنی در حال تشدید مقررات ضد‌انحصار خود هستند که چالش بزرگی را برای شرکت‌های فعلی در بازار موبایل ایجاد می‌کند. این نشریه نشان داد که مجازات‌هایی که با هدف مهار اقدامات انحصاری انجام می‌شوند، افزایش قابل توجهی خواهند داشت و جریمه‌ها در مقایسه با قوانین ضدانحصار فعلی بیش از سه برابر می‌شوند.

قانون جدید ضد انحصار توسط کمیسیون تجارت منصفانه ژاپن (FTC) در حال تهیه است و دقیقاً اکوسیستم‌های تلفن همراه اپل و گوگل را هدف قرار داده است. شرکت‌های بزرگ فناوری مجبور خواهند شد به فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث و روش‌های پرداخت جایگزین در اکوسیستم‌های بسته خود اجازه دهند، در غیر این صورت با جریمه‌ای تا ۲۰ درصد از درآمد خود در کشور مواجه خواهند شد.

گوگل پلی - اپ استور

به گفته Nikkei Asia، در حال حاضر تخلفات می‌تواند منجر به جریمه حداکثر 30 درصد از درآمد یک شرکت شود. فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل درآمد قابل‌توجهی برای شرکت‌های فناوری بزرگ ایجاد می‌کنند و قوانین آنتی‌تراست قبلی در ژاپن به دلیل ملایم‌تر بودن در رسیدگی به فروشگاه‌های اپلیکیشن و سهم قابل توجهی که این شرکت‌ها از فروش برنامه‌های شخص ثالث جمع‌آوری می‌کنند مورد انتقاد قرار گرفت.

طبق سیاست‌های اپل، حضور در فروشگاه اپ استور مستلزم کمیسیون حداقل 15 درصدی از فروش برنامه‌ها است و توسعه‌دهندگانی که سالانه بیش از 1 میلیون دلار درآمد دارند، با 30 درصد کمیسیون اپل مواجه می‌شوند. گوگل نیز مدل مشابهی را اتخاذ می‌کند و در اندروید کمیسیون 15 درصدی از درآمد حداکثر 1 میلیون دلاری از سازندگان برنامه تعریف شده و توسعه‌دهندگانی که از این آستانه فراتر می‌روند، ملزم به پرداخت هزینه 30 درصدی سالانه هستند.

پیش بینی می‌شود FTC ژاپن پیش‌نویس جامعی از مقررات جدید ضد انحصار را به گروه‌های قانونگذار از جمله واحد اقتصاد و صنعت حزب لیبرال دموکرات ارائه کند. اعضای پارلمان ژاپن می‌توانند در اسرع وقت در این ماه در مورد این پیش نویس بحث کنند و به طور بالقوه بازار تلفن همراه ژاپن را تغییر دهند و اپل و گوگل را وادار کنند تا رویه‌های تجاری خود را بازنگری کنند، درست مانند آنچه که در سایر نقاط جهان انجام شده است.

در اروپا، مقررات جدید تصویب شده با عنوان قانون بازارهای دیجیتال با هدف افزایش رقابت فروشگاه‌ها و افزایش حمایت از مصرف کننده، در حال سوق دادن گوشی‌ها به امکان بارگذاری جانبی برنامه‌هاست. در عین حال، در ایالات متحده هم شکایت‌های آنتی‌تراست متعددی علیه گوگل و اپل تشکیل شده است.