Web Analytics Made Easy - Statcounter

گوگل رمزگذاری End-to-End را برای جیمیل معرفی خواهد کرد

با ارائه رمزگذاری جدید توسط جیمیل، اطلاعات و داده‌های حساس کاربران توسط سرورهای گوگل قابل مشاهده و رمزگشایی نخواهد بود.
جیمیل - GMAIL

«گوگل ورک‌اسپیس» به‌روزرسانی امنیتی جدیدی را در جیمیل ارائه خواهد کرد. در این به‌روزرسانی، رمزگذاری سرتاسری و End-to-End اضافه خواهد شد که هدف آن ایجاد یک لایه امنیتی اضافی هنگام ارسال ایمیل‌ها و پیوست‌ها در وب است. مشتریان همچنان بر کلیدهای رمزگذاری و خدمات هویتی که دسترسی به آن کلیدها را فراهم می‌کنند، کنترل خواهند داشت.

اگرچه این به‌روزرسانی هنوز در مراحل بتا است، اما مشتریان واجد شرایط گوگل که حساب‌های Enterprise Plus، Education Standard و Education Plus دارند، می‌توانند از طریق مرکز پشتیبانی گوگل درخواست آزمایش برنامه را پر کنند. پس از تکمیل به‌روزرسانی رمزگذاری، مشتریان جیمیل ورک‌اسپیس متوجه خواهند شد که دیگر اطلاعات حساس یا داده‌های تحویل داده شده توسط سرورهای گوگل قابل رمزگشایی نیست.

به گفته مرکز پشتیبانی، این برنامه از 20 ژانویه 2023 فعال خواهد بود و هنگامی که کاربران به این ویژگی دسترسی پیدا کردند، می‌توانند با انتخاب نشان «قفل» هنگام نوشتن ایمیل خود، رمزگذاری اضافی را فعال کنند. البته پس از فعال شدن آن، برخی از ویژگی‌ها از جمله ایموجی‌ها، امضاها و نگارش هوشمند (Smart Compose) غیرفعال خواهند شد.

سخنگوی گوگل راس ریچندرفر در ایمیلی به Gizmodo گفت که «راه‌اندازی رمزگذاری در سمت مشتری در سراسر سرویس‌های ورک‌اسپیس برای کاربران ما بسیار مهم است».

ریچندرفر در این ایمیل اشاره می‌کند: «رمزگذاری سمت مشتری به‌ویژه برای سازمان‌هایی که داده‌های حساس یا تنظیم‌شده مانند مالکیت معنوی، سوابق مراقبت‌های پزشکی یا داده‌های مالی را ذخیره می‌کنند، بسیار مفید است.»

سال گذشته زمانی که این شرکت پیشنهادات سازمانی جدید خود را راه‌اندازی کرد که اجازه می‌داد شیت‌ها و اسناد را رمزگذاری کنند، رمزگذاری سمت مشتری یا همان CSE، به گوگل درایو اضافه شد. CSE در حال حاضر برای گوگل درایو و در برنامه‌هایی مانند Google Docs، Sheets و Slides و همچنین در Google Meet در دسترس است و برای Google Calendar در مرحله بتا است.

گوگل در اطلاعیه خود گفت: «گوگل ورک‌اسپیس در حال حاضر از آخرین استانداردهای رمزنگاری برای رمزگذاری تمام داده‌های ساکن و در حال انتقال بین ابزارهای ما استفاده می‌کند. رمزگذاری سمت مشتری به تقویت محرمانه بودن داده‌های آن‌ها کمک می‌کند و در عین حال به پاسخگویی به طیف گسترده‌ای از نیازهای حاکمیت داده‌ها و انطباق کمک می‌کند.»

شایان ذکر است، این اقدام گوگل پس از آن صورت می‌گیرد که اکثر سرویس‌های iCloud اپل، از جمله ایمیل، مخاطبین و تقویم از رمزگذاری End-to-End برخوردار شدند.