Web Analytics Made Easy - Statcounter

گوگل در حال تغییر نحوه نمایش نتایج جستجو به کاربران اروپایی است

گوگل به منظور انطباق با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا تغییراتی در نتایج جستجوی خود در این قاره اعمال خواهد کرد
نظارت بر گوگل در اتحادیه اروپا - Google And EU

در سال‌های اخیر، اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از قوانین را وضع کرده است تا شرکت‌های بزرگ فناوری را در قبال فعالیت‌های تجاری‌شان مسئول بداند و آن‌ها را مجبور به اجرای سیاست‌های کاربرپسند، مانند الزام USB-C در آیفون‌ها کند.

قانون بازارهای دیجیتال (DMA) یکی از این مقررات است که هدف آن تضمین بازارهای دیجیتال منصفانه و کاهش قدرت پلتفرم‌های به اصطلاح GateKeeper (دربان) مانند آلفابت (گوگل)، اپل، متا ، مایکروسافت، آمازون، و بایت‌دنس است.

با اجرایی شدن قانون DMA در مارس 2024، گوگل در حال ایجاد یک سری تغییرات در برخی از محبوب‌ترین محصولات خود از جمله موتور جستجو و اندروید است. یکی از قابل توجه‌ترین تغییراتی که مصرف‌کننده دارد، این است که شرکت هر زمان که ساکنان اتحادیه اروپا به دنبال چیزی برای خرید هستند، المان‌های خاصی را در نتایج جستجوی خود اضافه می‌کند و لینک‌هایی به سایت‌های مقایسه از سراسر وب نشان می‌دهد.

به عنوان مثال اگر کاربری در اتحادیه اروپا در جستجوی هتل باشد، گوگل یک فضای اختصاصی در نتایج جستجوی خود برای سایت های مقایسه اختصاص می‌دهد و جزئیات بیشتری را برای هر نتیجه جداگانه، از جمله تصاویر، رتبه‌بندی ستاره‌ها و موارد دیگر ارائه می دهد. برای پیروی از دستورالعمل‌های DMA و اجرای این تغییرات، گوگل باید خدمات خود مانند Google Flights را نیز از نتایج جستجو حذف کند.

گوگل همچنین به ساکنان اروپا گزینه‌های موتور جستجوی بیشتری را در اندروید ارائه می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد یک موتور جستجوی پیش‌فرض غیر از گوگل را انتخاب کنند. این شرکت گزینه‌های مشابهی را برای کاربران کروم در کامیپیوترهای خانگی، آیفون و آی‌پد ارائه می‌کند.

علاوه بر این گوگل یک بنر سنجش رضایت را در نتایج جستجو به کاربران اتحادیه اروپا ارائه می‌کند و از آن‌ها می‌پرسد که آیا می‌تواند به اشتراک‌گذاری داده‌ها در برنامه‌ها و سرویس‌های خود برای کمک به سفارشی‌سازی محتوا و ارائه تبلیغات شخصی‌شده ادامه دهد یا خیر. این شرکت هشدار می دهد که اگر کاربر از خدمات پیوندی منصرف شود، ممکن است برخی از ویژگی‌ها محدودشود یا در دسترس نباشد. با این حال، گوگل مشخص نکرده است که در صورت انصراف کاربر از اشتراک‌گذاری داده، کدام ویژگی‌ها کار نمی‌کنند و کدام سرویس‌ها محدود می‌شوند.

در نهایت، گوگل یک API جدید را برای توسعه دهندگان معرفی می کند تا به آن‌ها در انتقال داده‌های خود به یک برنامه یا سرویس شخص ثالث کمک کند.