گوگل اخیراً به دلیل برنامه همکاری با اینفلوئنسرها با واکنشهای منفی روبهرو شده است. این شرکت با قراردادن بندهای جنجالی در این برنامه از اینفلوئنسرها میخواست تا گوشیهای گوگل پیکسل را نسبت به محصولات رقبا در اولویت قرار دهند.
این شرکت پس از مواجهه با واکنشهای گسترده، به خاطر این بند جنجالی عذرخواهی کرده و آن را حذف کرده است.
این مسئله زمانی آشکار شد که کاربری در اپلیکیشن تردز بخشی از فرم ثبتنام برای اینفلوئنسرها و یوتیوبرهایی که دستگاههای پیکسل را دریافت میکنند را آپلود کرده بود. در این فرم آمده بود که شرکتکنندگان باید بهطور منظم گوشیهای گوگل را به جای دستگاههای رقیب به نمایش بگذارند و هشدار داده بود که در صورت عدم رعایت، رابطه آنها با برند پایان خواهد یافت!
این شرط در توافقنامههایی که سردبیران رسانهها هنگام دریافت واحدهای بررسی چهار گوشی جدید پیکسل امضا کردند، وجود نداشت. بعداً مشخص شد که این بند به طور خاص بخشی از برنامه همکاری Team Pixel بوده است که هدف آن همکاری با اینفلوئنسرها و خالقان محتوا به جای خبرنگاران و بازبینیکنندگان فنی است.
در پاسخ به این واکنشها، گوگل اعلام کرد:«هدف #TeamPixel این است که گوشیهای پیکسل را به دست تولیدکنندگان محتوا برساند، نه خبرنگاران و بازبینیکنندگان فنی. ما در ادبیاتی که دیروز در فرم #TeamPixel به کار بردیم، اشتباه کردیم و این مورد حذف شده است.»
در حال حاضر، مشخص نیست که آیا اعضای Team Pixel قراردادهای بهروزشدهای بدون چنین درخواستهای سختگیرانه دریافت کردهاند یا خیر. با این حال، ابهامات در این مورد همچنان ادامه خواهد داشت، حتی اگر بهطور واضح در قراردادهای گوگل ذکر نشده باشند.
این شرکت همچنان به توزیع دستگاهها بهعنوان بخشی از تلاش خود برای ترویج سری جدید پیکسل ۹ ادامه میدهد، اما با چالشی حساس مواجه است: اینکه آیا اینفلوئنسرهایی که در بررسیهای خود از محصول راضی بودهاند، واقعاً از این دستگاهها لذت میبرند یا از روی احساس اجبار از آن تعریف کردهاند؟!
برخورد گوگل با این وضعیت نشاندهنده چالشهای گستردهتری است که شرکتهای فناوری در هنگام همکاری با اینفلوئنسرها با آن روبرو هستند. پیدا کردن تعادل درست بین همکاری و کنترل بسیار مهم است، بهویژه هنگامی که تولید محتوا تاثیر زیادی بر مصرفکنندگان حوزه تکنولوژی دارد.