در عصر دیجیتال و با تشدید رقابتی شدن کسبوکارها در فضای وب، حضور قدرتمند یک شرکت در محیط اینترنت، بسیار ضروری است. یکی از مؤثرترین روشها جهت افزایش پدیداری و دستیابی به مخاطب هدف، بهرهمندی از بهینهسازی موتور جستجو (SEO) است. خدمات سئو دربرگیرنده چندین جزء حیاتی شامل بهینهسازی داخلی، بهینهسازی خارجی و خدمات بهینهسازی تکنیکال است. میخواهیم در این مقاله هر یک از این خدمات را بررسی کرده و تأثیر آنها را در موفقیت کسبوکارها بهویژه در سایتهای گردشگری، پزشکی، خبری و مجلهای بررسی کنیم. همراه ما باشید.
خدمات سئو سئو داخلی
SEO داخلی شامل کلیه تکنیکهایی است که شما میتوانید برای رتبهبندی یک صفحه وب در موتورهای جستجو استفاده کنید. این تکنیکها نقش مهمی در هر چه بالاتر رفتن رتبه یک وبسایت ایفا میکنند. سئو داخلی از عناصر فنی و محتوایی برای بهبود کیفیت یک صفحه استفاده میکند. بنابراین هر چه بهینهسازی و خدمات سئو داخلی مطلوبتر باشد، شما ترافیک بیشتری را در سایت خود دریافت میکنید و درنتیجه میتوانید به فروش بیشتر یا افزایش درآمد از محصولات خود بیندیشید.
اجزاء فنی زیادی در یک صفحه وب وجود دارند که میتوان آنها را با سئو داخلی بهمنظور افزایش رتبه صفحه یک سایت بهینه کرد. این اجزاء شامل تگهای عنوان، هدینگها، ساختار URL، متن جایگزین تصویر برای تصاویر، سرعت سایت، لینکهای داخلی، توضیحات متا و طراحی ریسپانسیو هستند.
استفاده از تگهای عنوان
تگهای عنوان، عناصر HTML هستند که شما میتوانید از آنها برای نامگذاری یک صفحه وب استفاده کنید. این تگها در نتایج موتور جستجو، بهصورت عنوان قابل کلیک نتیجه، نمایش داده میشوند. از شاخصهای مهم هر تگ عنوان، میتوان به منحصربهفرد بودن و توصیف کامل محتوای یک صفحه اشاره کرد. استفاده از کلمه کلیدی برای بهینهسازی این تگها ضروری است و لازم است تا طول این تگ کمتر از 60 کاراکتر باشد.
بهکارگیری هدینگهای مرتبط و بهینه
هدینگها، عناوین محتوای شما هستند و باید با فرمت H1 برای دستیابی به بهترین نتایج نوشته شوند. یک هدینگ مناسب، با کلمات توصیفی و مرتبط با متن نوشته میشود و امکان بهینهسازی آن با گنجاندن کلمات کلیدی وجود دارد. همچنین بهمنظور تقسیمبندی محتوا، میتوان از زیرتیترها یا ساب هدینگ ها (H2 تا H6) با رعایت نکات مهم پیرامون استفاده از آنها، بهره برد.
بررسی ساختار URL
URL، آدرس سایت بر روی اینترنت است و از سه قسمت پروتکل، نام دامنه و مسیر ساخته شده است. ساختار URL یک وبسایت، بستگی به نیازهای مخصوص آن دارد. URL ها نشاندهنده ارتباط میان محتوای شما و کاربر هستند. ساختار URL از حیث تجربه کاربر و رتبه سایت حائز اهمیت است. URL ها بهعنوان یک عامل رتبهبندی در گوگل محسوب میشوند.
توصیه میشود علاوه بر ساختار URL مناسب، از ترفندهای زیر برای دستیابی به URL مفید استفاده شود:
- از پروتکل HTTPS استفاده شود.
- URL صفحه با توجه به محتوای آن ویرایش شود.
- URL تا حد امکان، ساده و کوتاه باشد.
- از کلمات کلیدی مؤثر استفاده شود.
- از حروف کوچک استفاده شود.
- از ایست واژهها (Stop words) استفاده نشود.
استفاده از متن جایگزین تصویر
متن جایگزین تصویر اطلاعاتی را به موتورهای جستجو در مورد یک تصویر ارائه میکند. همچنین این متن برای توصیف تصاویر به بازدیدکنندگان وبسایت که نمیتوانند تصاویر را مشاهده کنند، استفاده میشود. بنابراین، متنهای جایگزین شما، باید دقیق و توصیفکننده محتوای تصاویر بوده و حداکثر 125 کاراکتر باشند. استفاده از کلمه کلیدی در متن جایگزین تصویر بسیار مفید است.
اولویتبندی سرعت بارگذاری صفحه
سرعت بارگذاری صفحه از این حیث اهمیت دارد که صفحات با سرعت کم، نرخ پرش (Bounce rate) زیادی دارند: 47 درصد کاربران انتظار دارند که یک سایت طی دو ثانیه بارگذاری شود و 40 درصد کاربران، پس از گذشت 3 ثانیه، از صفحه خارج میشوند. بدین ترتیب، موتورهای جستجو، صفحات کمسرعت را جریمه کرده و رتبه آنها را پایین میبرند.
استفاده از لینکهای داخلی مرتبط
لینکهای داخلی موجب میشوند تا ناوبری سایت برای بازدیدکنندگان ساده شده و همچنین، موتورهای جستجو نیز سایت شما را سادهتر شناخته و صفحات سایت را ایندکس کنند و درنهایت، صفحات سایت شما به رتبه بالاتری میرسند. هر صفحه دستکم باید دارای لینک به صفحه دسته یا زیردسته و صفحه خانه سایت باشد.
افزودن توضیحات متا
توضیحات متا، توضیحاتی کوتاه اما مفید هستند که خلاصهای از محتوای صفحه را بیان کرده و به کاربران وب نشان میدهند که چرا آنها باید محتوای شما را مطالعه کنند. توضیح متا زیر عنوان و URL ظاهر میشود و باید کمتر از 160 کاراکتر باشد.
بهرهگیری از طراحی ریسپانسیو
ریسپانسیو بودن، یک جزء مهم در طراحی وبسایت است و تمامی کاربران میتوانند با دستگاه موبایل یا تبلت خود، صفحات یک وبسایت را با اندازه مناسب و متناسب با صفحه دستگاه، مشاهده کنند. ازآنجاییکه بسیاری از مردم در سراسر جهان از دستگاههای موبایل برای جستجو آنلاین استفاده میکنند، نمیتوان از طراحی ریسپانسیو بهراحتی گذشت.
توجه به اهمیت کلمات کلیدی
کلمات کلیدی در SEO نقشی حیاتی در استراتژی سئو داخلی دارد، زیرا میتوان از آنها در کلیه اجزاء فنی سئو استفاده کرد. برای تأثیرپذیری هر چه بیشتر کلمات کلیدی، تحقیق و انتخاب دقیق آنها برای دستیابی به ترافیک طبیعی و یکپارچه ضروری است.
خدمات سئو خارجی چیست؟
سئو خارجی شامل فعالیتهایی است که خارج از وبسایت بهمنظور افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو انجام میشود. ازجمله استراتژیهای معمول در خدمات سئو خارجی، میتوان به ایجاد بک لینکها، تشویق به جستجوی برندها، افزایش مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و اشتراکگذاری محتوا در صفحات اجتماعی اشاره کرد.
دلیل اهمیت سئو خارجی
بک لینکها و سایر استراتژیهای سئو خارجی، همچنان اهمیت زیادی در الگوریتم گوگل دارند. بر اساس نتایج پژوهشهای مختلف پیرامون عوامل مهم رتبهبندی موتور جستجو، میتوان همبستگی معناداری را میان کل بک لینکها و رتبهبندی در گوگل مشاهده کرد. بر اساس مقالات گوگل، لینکها اهمیت بسیار زیادی در SEO خارجی دارند. همچنین گوگل از سایر سیگنالهای سئو خارجی برای سنجش وبسایت استفاده میکند. مهمترین مراحل برای بهبود رتبهبندی سایت با کمک بهینهسازی سئو خارجی عبارتاند از:
بررسی وضعیت بکلینکهای سایت
پیش از هر چیز، باید وضعیت صفحات خود را بررسی کنید. میتوانید از ابزارهای مختلف مانند ماز، اسکریمینگ فراگ یا SEMrush استفاده کنید. شما با این ابزارها میتوانید تعداد کل بکلینکهای سایت، دامنههای ارجاع داده شده و صفحات دارای لینکها و انکرها و درنهایت نرخ دامنه (اعتبار دامنه) خود را بیابید.
ایجاد بکلینکهای باکیفیت
اگر سایتهای جدید با لینکهای معتبر کم، به وبسایت شما لینک دهند، وبسایت شما به رتبه بالایی دست پیدا نمیکند. میتوانید با دریافت لینک از سایتهای دارای اعتبار دامنه بالا، ترافیک جستجوی ارگانیک، موضوعات مرتبط و لینکهای مناسب، به نتایج مطلوبی برسید. بدانید که نباید لینک خریداری کنید، زیرا در اینصورت، با جریمه گوگل مواجه خواهید شد.
توجه به رسانههای اجتماعی
هرچند اشتراکگذاری محتوا در رسانههای اجتماعی عاملی برای رتبهبندی یک وبسایت نیست و بک لینکهای شبکههای اجتماعی، تأثیری بر سئوی وبسایت شما ندارند، اما نمیتوان قدرت رسانههای اجتماعی را نادیده گرفت. درواقع، رسانههای اجتماعی، نوعی موتور جستجو هستند. کاربران جهت ارتباط با یک برند، یافتن پاسخهای پرسشهای خود و آشنایی با جزئیات محصولات یا خدمات یک برند، به صفحات آنها در شبکههای اجتماعی مراجعه میکنند. بنابراین، ارائه یک تجربه کاربری منسجم و پشتیبانی از استحکام و ثبات برند در تمامی شبکهها از جمله رسانههای اجتماعی ضروری است.
نگارش پست مهمان
به دنبال شرکتهایی مشابه شرکت خود باشید بهنحویکه ممکن است مخاطبان هدف آنها به محصولات یا خدمات شما نیاز داشته باشند. به آنها پیشنهاد همکاری دهید؛ شما میتوانید محتوای تخصصی و ارزشمندی را بنویسید و سپس، آنها این محتوا را در وبلاگ خود منتشر میکنند. این روند در کنار ایجاد یک لینک معتبر، سبب افزایش آگاهی از برند شما شده و میتوانید ترافیک بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید.
پرهیز از لینکهای شکسته
هنگامیکه کاربر یا کراولر به یک لینک شکسته میرسند، سرور پیام 404 یا 410 را صادر میکند. لینکهای شکسته میتوانند موجب آسیب به نرخ تبدیل سایت شما شوند. لینکهای شکسته با تأثیرگذاری بر نرخ پرسش، زمان ماندگاری در سایت و نحوه تعامل شما با لینک جویس، تأثیر غیرمستقیمی بر سئو دارند. همچنین لینکهای شکسته با ارسال سیگنالهایی نسبت به قدیمی یا منسوخ شدن وبسایت شما، میتواند اثر مستقیمی بر رتبه شما در موتورهای جستجو داشته باشد. بنابراین، نسبت به عدم وجود هر نوع لینک شکسته در صفحات خود، اطمینان پیدا کنید.
خدمات سئو و بهینهسازی تکنیکال سایت
سئو تکنیکال، پیکربندیهایی هستند که امکان پیادهسازی آنها در وبسایت و سرور (مانند المانهای صفحه، پاسخهای هدر HTTP، نقشههای سایت XML، ریدایرکت ها، فرادادهها و غیره) وجود دارد. خدمات سئو و بهینهسازی تکنیکال، اثرات مستقیم و غیرمستقیمی بر کراولینگ موتور جستجو، ایندکس شدن و درنهایت رتبهبندی سایت دارد.
اهمیت بهینهسازی تکنیکال سایت
هرچند که داشتن بهترین سایت با بهترین محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد، اما اگر SEO تکنیکال یک سایت دچار اشکال باشد، نمیتوان انتظار دریافت رتبه مناسبی را برای این سایت داشت. درواقع، گوگل و سایر موتورهای جستجو باید بتوانند صفحات وبسایت شما را بیابند و سپس کراول و ایندکس گذاری کنند.
علاوه براین، برای آنکه یک سایت ازنظر تکنیکال کاملاً بهینه شده باشد، باید صفحات آن امن بوده، ازنظر دسترسی دستگاههای موبایل بهینه شده باشد، عاری از محتوای تکراری باشد، بهسرعت بارگذاری شود و نکات بهینهسازی بهینه در بسیاری از موارد دیگر نیز رعایت شده باشد.
بهبود بهینهسازی تکنیکال سایت
بهمنظور بهبود بهینهسازی تکنیکال سایت، باید به موارد زیر توجه داشت:
- جاوا اسکریپت
- سایتمپهای XML
- معماری سایت
- ساختار URL
- دادههای ساختاریافته
- محتوای تکراری و کمارزش
- تگهای کنونیکال
- صفحات دارای خطای 404
- ریدایرکتهای 301
تأثیر سئو در وبسایتهای گوناگون
بدون تردید، رعایت کلیه معیارهای سئو داخلی، سئو خارجی و بهینهسازی تکنیکال سایت میتواند تأثیر معناداری بر عملکرد وبسایت صرفنظر از حیطه کاری آن داشته باشد. در این قسمت، برخی از مهمترین معیارها برای وبسایتهای گردشگری، خبری، پزشکی و مجلهای را بررسی میکنیم.
ارزیابی تأثیر سئو در سایتهای خبری
وبسایتهای خبری میتوانند با رعایت ضوابط و معیارهای سئو، محتوای خود را در جستجوی گوگل بهینه کنند. داشتن سطح بالایی از E-E-A-T (تجربه، تخصص، اعتبار و قابلاعتماد بودن) و همچنین شفافیت، اهمیت معناداری در مانایی وبسایتهای خبری در گوگل دارد.
علاوه بر این، استفاده مناسب از دادههای ساختاریافته، مدیریت دقیق لینکهای خروجی و اجرای مطلوب انتشار محتوای پولی، نقش مؤثری در عملکرد مناسب سایت دارد. دو مؤلفه بسیار مهم در نمایش محتوای خبری در گوگل، تب اخبار (News) و سکوی اخبار مهم (Top Stories) هستند. درنهایت چهارعنصر مهم در جستجوی نتایج خبری در گوگل عبارتاند از:
- نتایج متن
- نتایج غنی
- نتایج تصویر
- نتایج ویدئویی
نقش سئو در سایتهای پزشکی
خدمات سئو برای سایتهای پزشکی بهصورت بهینهسازی وبسایت برای دستیابی به رتبههای بالاتر بر اساس کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با حوزه پزشکی است. متصدیان سایتهای پزشکی به دنبال حضوری پررنگ در فضای آنلاین جهت دسترسی هر چهبهتر بیماران به خدمات آنها هستند. مهمترین روشهای بهینهسازی سایتهای پزشکی شامل بهینهسازی داخلی، بهینهسازی خارجی، گزارش دهی و تحلیل هستند. علاوه براین برنامه راهبردی، تجزیهوتحلیل عمیق عملکرد سایت در حوزه سئو و توسعه همکاری با سایتهای دیگر، نقش مهمی در ارتقای رتبه سایت و رفع کاستیها دارند.
اهمیت سئو در سایتهای گردشگری
یکی از بارزترین تغییرات در صنعت گردشگری طی سالهای اخیر، تغییر نگاه گردشگران و بازدیدکنندگان نسبت به محتوا و تبلیغات گردشگری است. آنها دیگر برای انتخاب مقصد خود، به چند قطعه عکس از یک مکان یا بروشور تبلیغاتی آن بسنده نمیکنند. کاربران در محیط وب، به دنبال یافتن کلیه جزئیات پیرامون محل موردنظر خود بوده تا با انجام تمهیدات خاص بیش از گذشته، از سفر خود لذت ببرند. در این خصوص، نقش سئو برای هر چه بالاتر بردن رتبه یک وبسایت گردشگری، اهمیت قابلتوجهی مییابد.
نقش سئو در یک وبسایت گردشگری، کمک به تبلیغات، ارائه ارزش و افزایش پدیداری یک برند گردشگری است. بهطور مثال، بخش پرسشهای کاربران، یکی از مهمترین و مؤثرترین ابزارها برای اعتماد به یک سایت گردشگری محسوب میشود. استفاده مؤثر از سئو میتواند سبب ارتقای آگاهی از برند و برآورده کردن اهداف جستجوی تمامی کاربران و علاقهمندان به حوزه گردشگری شود.
کارکرد سئو در وبسایتهای مجلهای
امروزه نقش سئو در وبسایتهای مجلهای و مجلات دیجیتال بر همگان آشکار شده است. چهار قاعده اصلی برای ناشران جهت کسب رتبه مناسب در موتورهای جستجو عبارتاند از:
- تمرکز بر سلایق و خواستههای خوانندگان
- بهکارگیری راهکارهای سئو داخلی و خارجی
- پرهیز از انتشار محتوای تکراری
- ایجاد تعادل میان مدل عضویت و بهترین راهکارهای سئو
کلام پایانی
در پایان باید گفت که خدمات سئو دربرگیرنده طیفی از سرویسهای بهینهسازی داخلی، بهینهسازی خارجی و تکنیکهای بهینهسازی تکنیکال هستند. با پیادهسازی مؤثر این استراتژیها، میتوان به مزیتهای قابلتوجهی همچون بهبود پدیداری وبسایت، جذب ترافیک بیشتر، رشد فروش محصولات و خدمات و درنهایت موفقیت در فضای آنلاین دستیافت. سرمایهگذاری در خدمات حرفهای سئو برای اطمینان از عملکرد بهینه وبسایت در رتبهبندی موتورهای جستجو صرفنظر از حیطه تخصصی و کارکرد وبسایت ضروری است.