با افزایش سرمایهگذاری شرکت های سراسر جهان در سرویسهای رایانش ابری به خصوص آمازون وب سرویس (aws)، مایکروسافت آژور و گوگل کلود، بازار خدمات زیرساخت ابری در سال 2021 به 178 میلیارد دلار رسید که 37 درصد افزایش نسبت به سال 2020 نشان میدهد.
جان دینسدیل، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی سینرژی، میگوید: «شرکتها در حال حاضر دو برابر بیشتر از هزینهای که در مراکز داده خود هزینه میکنند، صرف خدمات ابری میکنند. این امر گواهی قوی بر ارزش و جذابیت خدمات ابری است که نرخ رشد این بازار در سال 2021 علیرغم مقیاس عظیمی که قبلاً به دست آمده بود، از رشد سال 2020 فراتر رفت.
بر اساس دادههای جدید گروه تحقیقاتی سینرژی، مارکت رایانش ابری در سال ۲۰۲۱ به ۱۷۸ میلیارد دلار در مقایسه با ۱۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسید که نشاندهنده افزایش ۳۷ درصدی است.
در سال 2019، تغییر بازار به سمت هزینه بیشتر برای خدمات زیرساخت ابری در مقایسه با سختافزار و نرمافزار مرکز داده اتفاق افتاد، زمانی که هزینههای سازمانی برای خدمات ابری برای اولین بار از سختافزار و نرمافزار مرکز داده پیشی گرفت.
همهگیری کووید-19 که برای اولین بار در سال 2020 رخ داد، به یک گرایش عمده در عملیات و هزینههای فناوری اطلاعات در سراسر جهان به سوی فضای ابری دامن زد. در سال 2020، شرکتها در سطح جهان در مجموع 130 میلیارد دلار برای خدمات زیرساخت ابری و 90 میلیارد دلار برای محصولات مراکز داده هزینه کردند.
طبق گزارش گروه تحقیقاتی سینرژی، aws همچنان رهبر حوزه خدمات ابری است و تقریباً 33 درصد از سهم بازار جهانی را در سه ماهه چهارم سال 2021 به خود اختصاص داده است.
با این حال، دینسدیل میگوید: «طی این مدت، نبرد بازار ابری به لطف رشد چشمگیر مایکروسافت جالبتر شده است.»
مایکروسافت اکنون حدود 22 درصد از بازار جهانی خدمات ابری را در اختیار دارد.
دینسدیل افزود: « مایکروسافت پس از طی 18 دوره سه ماهه توانست سهم بازار خود را دو برابر کند، که اکنون از مرز 21 درصد عبور کرده است.»
سهم بازار جهانی گوگل تا سه ماهه چهارم 2021 تقریباً 10 درصد از بازار خدمات ابری است و پس از آن علی بابا با 6 درصد از سهم بازار قرار دارد.