شرکت آسیاتک از قطعی برق شهری در برج میلاد تهران خبر داده است؛ مسئلهای که با توجه به حضور دیتاسنتر آسیاتک در برج میلاد میتواند برای این شرکت و کاربران آن اختلالاتی ایجاد کند.
برق برج میلاد تهران از ساعت ۲ بامداد امروز، ۱۴ فروردین ۱۴۰۳، از دو مسیر اصلی انتقال برق ۶۳ کیلو ولت قطع شده است. مرکز داده آسیاتک نیز در این برج قرار دارد و قطعی برق میتواند باعث خاموشی دیتاسنتر شود.
البته در حال حاضر خاموشی در دیتاسنتر آسیاتک رخ نداده است؛ چرا که این شرکت در حال حاضر برق مورد نیاز دیتاسنتر خود را از طریق دیزل ژنراتورهای برج میلاد تأمین میکند.
آسیاتک در متن اطلاعیه خود اعلام کرده است: «تجهیزات UPS و باتریها به مقدار لازم و در شرایط نرمال سرویسدهی فعال هستند و همکاران ما در تلاش هستند مشکل بهوجودآمده در اسرع وقت بدون وجود هرگونه اختلالی برای شما حل گردد.»
این مشکل احتمالاً تا فردا شب، پانزدهم فروردین ماه، ادامه خواهد داشت؛ به همین دلیل شرکت آسیاتک از مشترکان خود درخواست کرده است که تمهیدات لازم جهت شرایط اضطرار را مبذول کرده و نسبت به صحت عملکرد و وجود مسیرهای پشتیبان برای دادهها و سرویسهای جاری خود اقدام کنند.
به نظر میرسد تخریب یکی از مسیرهای تأمین برق در برج میلاد در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ و و عدم ترمیم آن بخشی از علت بروز این مشکل بوده است و در ادامه، تخریب یکی دیگر از مسیرهای تأمین برق توسط پیمانکار شهرداری در شب گذشته بخش دیگری از دلیل پیش آمدن این مسئله باشد.
به روزرسانی 1403/01/16:
اطلاعیه آسیاتک در مورد پایان قطعی برق برج میلاد
با گذشت ۷۲ ساعت از آغاز قطعی برق برج میلاد، روابط عمومی آسیاتک در اطلاعیهای جدید اعلام کرد:
«مسئله قطعی برق برج میلاد ساعت ۱۶:۰۰ امروز، پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ رفع شد و پایداری برق مرکز داده بر شبکه توزیع نیرو به حالت عادی بازگشت و مسیر تامین برق از ژنراتورها به برق اصلی برج میلاد منتقل شد.
در این فاصله زمانی، ارائه خدمات در مرکز داده اسیاتک در برج میلاد از طریق تامین برق به وسیله ژنراتورهای مرکز داده و بدون حتی ثانیه ای توقف ادامه داشت.»