خرید اینترنتی، پرداخت آنلاین، انتقال وجه به روش کارت به کارت، دریافت خدمات بانکی از طریق موبایل و سایر خدمات و محصولات در صنعت پرداخت به کمک فناوری دیجیتال، به یک کلمه ختم میشوند: تسویه. هنگامی که شما کالایی را میخرید و پول آن را میپردازید، در واقع با فروشنده تسویه میکنید تا بتوانید محصول خود را به طور کامل تصاحب کنید.
این امر درباره قراردادهای تجاری بزرگ، فروش اقساطی، پرداختهای دورهای در کسب و کارهای اشتراکی، سرویس الان بخر بعد پرداخت کن (BNPL) و… نیز به همین شکل برقرار است. به عنوان مثال، شما در طول دوره پرداخت خودکار، در سررسیدهای از پیش تعیین شده تسویه انجام میهید.
فناوری تسویه آنلاین، که برای سرعت و سهولت تسویه پول در کسب و کارها و سیستمهای مالی به وجود آمده، از سال ۱۹۷۰ که با سیستم فِدوایر (Fedwire) در امریکا راهاندازی شد، تا امروز که آغاز دوران بانکهای تماماً اینترنتی و نئوبانکها است، سیر تکاملی مثبتی را تجربه کرده است.
بسیاری از کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه روشهای تسویه و تسویه آنی آنلاین را در سیستم بانکی خود راهاندازی کردهاند. در ایران نیز گامهای مثبتی در جهت گسترش استفاده از این روشها در کسب و کارهای گوناگون برداشته شده است. آگاهی از روشهای تسویه آنلاین و بهرهبرداری از این روشها میتواند به سود کسب و کار شما و مشتریهایتان باشد.
تسویه آنلاین زیر ذرهبین
تسویه آنلاین یک فرایند پرداخت آنلاین است که در آن یک کسبوکار به ذینفعان گوناگون از جمله مشتریان، کارکنان، تأمینکنندگان و پیمانکاران، پول پرداخت میکند. یک راهکار تسویهای خوب به کسبوکارها اجازه میدهد تا طیف وسیعی از موارد استفاده مرتبط با پرداخت را پوشش دهند:
- تسویه با فروشنده: پرداختهایی که یک کسبوکار برای فروشنده (تأمینکننده) در عوض تأمین کالاها یا خدمات ارائه شده انجام میدهد.
- تسویه با شریک: هنگامی که یک کسبوکار برای فروش متقابل محصولات یا خدمات به یک شرکت دیگر یا یک پیمانکار کمیسیون میپردازد.
- تسویه با کارکنان: هنگامی که کسبوکار به کارکنان خود برای خدماتشان پول میپردازد.
- تسویه با مشتری: پاداشها و بازپرداختهایی که کسبوکار به مشتریان خود انجام میدهد.
تسویه آنلاین یکی از ابزارهای مهم و کاربردی پرداختیارها است که مانند دیگر ابزارهای فینتکی فرایند پرداخت را آسانتر کرده و به یاری شرکتها میآید. کسبوکارها با استفاده از یک راهکار پرداخت قوی، میتوانند از پرداخت به موقع برای ذینفعان اصلی خود اطمینان حاصل کنند.
تسویه و انواع آن گزینههایی ساده و راحتند که کمک میکنند وجوه سریعتر به مشتریان برسد، و سهولت پرداخت را به یک مزیت رقابتی تبدیل کنند.
روشهای تسویه آنلاین در سیستم بانکی ایران
در اواسط دهه ۱۳۸۰ خورشیدی، بانک مرکزی نهاد پرداختیاری را پذیرفت و برای آن مجوزهای لازم را صادر کرد. پس از آن تجارت الکترونیک به سرعت رشد کرد، فراگیر شد و الگوهای خرجکردن مردم را دگرگون نمود. امروزه دیگر خریدکردن به ساعتهای کاری منظم و دستوپاگیر محدود نیست و خریداران و سازمانها در هر ثانیه از شبانه روز میتوانند خرید کنند و به کمک روشهای تسویه آنلاین پول آن را بپردازند.
این موضوع خیلی جذاب است اما در عین حال، چالشهای جدیدی را برای انتقال وجه ایجاد کرده است. کسبوکارها به سیستمهای انتقال پول سریعتر و قابل اطمینانتری نیاز دارند تا با خواستههای مصرفکنندگان سازگاری داشته باشند.
سامانه پایا در همین راستا و با هدف جابجایی پول با سقف محدود و دفعات بالا با استفاده از شماره شبا، از سوی بانک مرکزی راهاندازی شد. پایا یک سیستم الکترونیکی جامع بین بانکی زیر نظر بانک مرکزی است که دستور پرداختهای متعدد را از یک بانک، به عنوان بانک مبدأ، دریافت کرده و بعد از پردازش، آنها را برای انجام به بانکهای مقصد ارسال میکند. بانکها نیز میتوانند دستور پرداختهای مشتریان را به صورت انفرادی یا انبوه، دریافت و برای واریز در بانکهای مقصد به «پایا» ارسال کنند.
شاپرک، یعنی شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی نیز از سال ۱۳۹۱ جهت ساماندهی صنعت پرداخت در کنار شبکه شتاب کار خود را شروع کرد و شرکتهای پرداختیاری از شبکه شتاب به شبکه شاپرک منتقل شدند.
(منبع: way2pay.ir)
چگونه از روشهای تسویه آنلاین استفاده کنیم؟
طی یک دهه گذشته، مؤسسهها و استارتآپهای فینتکی زیادی برای ارائه خدمات و محصولات نوین در زمینه پرداخت آنلاین مشغول به کار شدهاند. برخی از این شرکتها، مثل وندار، در کنار راهاندازی و ارائه درگاه پرداخت آنلاین و در دسترس گذاشتن خدمات گوناگون پرداخت مانند درگاه معاملات امن (میاندو) یا سرویس پرداخت خودکار، روشهای تسویه آنلاین را نیز برای کاربران و کسب و کارها فراهم میکنند.
در وندار نیز، مطابق با سامانههای تعریف شده از سوی بانک مرکزی، تسویه آنلاین هم میتواند مبتنی بر چرخههای زمانی پایا انجام شود و هم خارج از آن. پرداختهای خارج از چرخههای زمانی از طریق سرویس تسویه آنی صورت میگیرد.
برای برخورداری از خدمات تسویه آنلاین برای کسب و کار خود، میتوانید با یکی از شرکتهای پرداختیار یا استارتآپهای فینتک که این خدمات را ارائه میدهند تماس بگیرید و از شرایط آنها مطلع شوید.
انواع روشهای تسویه آنلاین
گفتیم که روشهای تسویه آنلاین برای کسب و کار شما بسیار اهمیت دارند و نیز چگونه و از چه طریقی میتوانید آنها را دریافت نمایید. در بخش پایانی این مطلب، انواع روشهای تسویه آنلاین که از سوی شرکتهای فینتکی همچون وندار ارائه میشوند را معرفی میکنیم و شرایط و ویژگیهای هرکدام را توضیح میدهیم.
رایجترین روشهای تسویه آنلاین که در حال حاضر قابل دریافت هستند عبارتند از:
- تسویه؛
- تسویه آنی؛
- تسهیم؛
ابزار تسویه وندار
ابزار تسویه وندار به کسبوکارها امکان میدهد با کاربران، مشتریها، همکاران و شرکای خود تسویههای روزانه انجام دهند. در این فرایند، انتقال وجه از مبدأ کیف پول کسبوکار، به آسانی به حسابهای متعدد با شباهای نامحدود صورت میگیرد. این انتقال وجه میتواند در لحظه، در چرخههای پایا (سیکل پایا) و یا به روش تسهیم باشد.
در صورتی که کسبوکارها به پرداخت انبوه نیاز داشته باشند، سرویس تسویه وندار به آنها کمک میکند تا بدون نگرانی در مورد ساعات کار بانکی، تسویه خود را کامل کنند. سرویس تسویه وندار یک پلتفرم واحد است که عملیات بانکی کسبوکارها را به حدی خودکار میکند که دیگر دردسرهای تسویه دستی را نخواهند داشت.
تسویه آنی وندار
تسویه آنی یکی از ابزارهای وندار است که به کسبوکارهای پلتفرمی کمک میکند فرایند تسویه سریعتری داشته باشند. این ابزار سریعتر از سیکل پایا عمل میکند، مدیران را از محدودیتهای انتقال وجه بین بانکی نجات میدهد و واریز در لحظه به چندین حساب بانکی را محقق مینماید. درواقع تسویه آنی به این معناست که تسویه به محض دریافت، انجام میشود.
وندار با همکاری چندین بانک برتر کشور توانسته این زیرساخت را برای کسبوکارهایی که شرایط لازم را دارند، آماده کند. این سرویس میتواند در تمام روزهای هفته از جمله روزهای تعطیل، که سیکلهای پایا و انتقال وجه بین بانکی برقرار نیست، راهگشا باشد.
سرویس تسهیم وندار
تسهیم (به معنای سهمبندیکردن) ابزاری است که به کسبوکارهای پلتفرمی مانند تاکسیهای اینترنتی، سایتهای پخش فیلم و … کمک میکند تا پولهای پرداختی به مشتریان و ذینفعان را بخشبندی و بهراحتی برای آنها واریز کنند.
هر شرکتی بسته به مدل مالیش به شکلی از سهمبندی پولهای پرداختی به دیگران نیاز دارد. به کمک ابزار تسهیم وندار، کسبوکارها دیگر مجبور نیستند هر بار کل موجودی کیف پول خود را تسویه کنند و از بانک خود، سهم همکاران یا مشتریان را بپردازند. آنها با تهیه فهرستی از مخاطبان، میتوانند سهم هر حساب را مستقیم از کیف پول وندار پرداخت کنند و از دردسر دهها سند حسابداری و پیچیدگیهای محاسبات مالیاتی رها شوند.
اما وندار چگونه این حجم از مبالغ را به راحتی در حساب خود مدیریت میکند و دغدغهی مالیاتی ندارد؟ جواب این سوال در ماهیت پرداختیاری وندار است. وندار با مجوز پرداختیاری از بانک مرکزی، میتواند به راحتی مدیریت وجوه در حساب خود را توجیه کند.
کدام روش تسویه برای چه کسبوکاری مناسب است؟
برخی از کسبوکارها همچنان به شیوههای تسویه دستی پایبند هستند. شاید این روش تا حدی برای مشاغل کوچک جواب بدهد، اما با رشد کسبوکار، بار حسابداری نیز افزایش مییابد. در واقع این شرکتها مجبورند زمان ارزشمندی را که میتواند صرف جذب مشتریان جدید شود، به فرایند پیچیده و زمانبر تسویه اختصاص میدهند.
بنابراین میتوان به جرأت گفت که تمام کسبوکارها به سرویس تسویه و تسویه آنی نیاز دارند. سرویس تسهیم، فرایند تسویه را برای کسبوکارهای دو وجهی، که از یک گروه پول دریافت میکنند و به گروه دیگر پول میپردازند، آسان میکند. در واقع تسهیم برای کسبوکارهای پلتفرمی از جمله تاکسیهای اینترنتی، استارتاپهای ارسال محموله و دیگر استارتاپهایی که نقش واسط بین مشتری و فروشنده را بازی میکنند بسیار مناسب است. با توجه به آنچه درباره سرویس تسویه آنلاین خواندید، فکر میکنید کدام ابزار تسویه برای کسبوکار شما مناسبتر است؟