Web Analytics Made Easy - Statcounter

احتمالاً اپل مجبور شود نام هدست ویژن پرو را تغییر دهد

هدست ویژن پرو اپل اخیراً در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل معرفی شد و هیجان زیادی برای علاقه‌مندان تکنولوژی و واقعیت مجازی ایجاد کرد؛ اما به نظر می‌رسد این محصول حتی قبل از این که عرضه شود، با مسائل مهمی روبرو است. ظاهرا اپل نه تنها در تولید انبوه این هدست با مشکلاتی روبرو است بلکه حتی ممکن است مجبور شود نام دستگاه را به خاطر نادیده گرفتن عنوان تجاری ثبت شده در چین تغییر دهد.

رسانه‌های چینی ادعا می‌کنند که اپل احتمالاً نتواند از نام ویژن پرو (Vision Pro) در چین استفاده کند، زیرا شرکت فناوری رقیب هوآوی قبلاً در سال 2019 این عنوان را در این کشور ثبت تجاری کرده است.

این عنوان تجاری که در اداره ملی مالکیت معنوی چین به ثبت رسیده و از 28 نوامبر 2021 تا 27 نوامبر 2031 معتبر است، طیف وسیعی از دستگاه‌های دیجیتالی از جمله محصولات واقعیت مجازی را دربرمی‌گیرد.

واقعا عجیب و دور از ذهن است که اپل نامی را برای محصول پرچمدار جدید خود انتخاب کند که قبلاً توسط یک رقیب در یکی از بزرگترین بازارهای فناوری یعنی چین ثبت شده است، بنابراین باید ببینیم که سرانجام این محصول چگونه خواهد بود و ادعای رسانه‌های چینی چقدر واقعیت دارد. اما اگر اپل مجبور به تغییر نام محصول در چین شود، دردسر جدیدی برای محصولی که با چالش‌های زیادی مواجه است، به وجود خواهد آمد.

هدست ویژن پرو اپل - vision pro apple headset

اپل حتی توان تولید سالانه یک میلیون هدست ویژن پرو را ندارد

حق امتیاز علامت تجاری تنها نگرانی ویژن پرو نیست. طبق گزارش‌ها اپل به احتمال زیاد می‌تواند سالانه تنها حدود چهارصدهزار هدست ویژن پرو عرضه کند، زیرا سونی، شرکت سازنده پنل‌های نمایشگر دستگاه نمی‌تواند تعداد بیشتری نمایشگر برای این محصول بسازد. این عدد برای برندی مانند اپل که در ماه میلیون‌ها گوشی آیفون تولید می‌کند و میلیون‌ها طرفدار در اکوسیستم خود دارد، بسیار ناچیز است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سونی می‌تواند حداکثر 100 الی 200 هزار پنل در هر سه ماهه یا به عبارتی 400 الی 800 هزار در سال تولید کند. اگر فرض کنیم که به ازای هر ویژن پرو دو پنل نیاز باشد، این نشان می‌دهد که اپل می‌تواند حداکثر 400 هزار دستگاه در سال عرضه کند. طبق گزارش‌ها که اپل از سونی خواسته که ظرفیت تولید خود را افزایش دهد، اما سونی با این درخواست مخالفت کرده است.

نکته نگران کننده این است که این تعداد حتی کمتر از تخمین‌های محافظه‌کارانه‌ای است که قبل از معرفی هدست در کنفرانس اخیر توسعه دهندگان جهانی اپل (WWDC) منتشر می‌شد.

به عنوان مثال، در مارس 2023، فایننشال تایمز ادعا کرد که اپل انتظار دارد سالانه تنها یک میلیون هدست بفروشد که در مقایسه با 225 میلیون آیفون فروخته شده در سال 2022، رقم پایینی است. اما حالا عدد بسیار ناچیز چهارصدهزار مطرح شده است. اگر این خبرها درست باشد که اپل تنها چند صد هزار هدست ویژن پرو در سال عرضه می‌کند، این خبر بدی برای علاقه‌مندان و برای خود اپل است. به هر حال، اعداد فروش به این پایینی هرگز شروع خوبی برای یک محصول کاملاً انقلابی نیست که قرار است صنعت فناوری را متحول کند. در هر صورت هر اتفاقی که بیفتد، واضح است که ویژن پرو با یک نبرد سخت برای اثبات خود روبرو است.