به گفته منابع آگاه، آمازون قصد دارد از همین هفته حدود ده هزار نفر را اخراج کند که بزرگترین تعدیل نیرو در تاریخ این شرکت خواهد بود.
این افراد گفتند که این کاهش ها بر بخشهای دستگاههای الکترونیکی آمازون از جمله دستیار صوتی الکسا و همچنین بخش خرده فروشی و منابع انسانی متمرکز خواهد بود.
یک نفر گفت که تعداد اخراجها ثابت باقی میماند و احتمالاً با اتمام برنامههای هر کسبوکار، تعدیل نیرو به صورت تیم به تیم اجرا میشود. اگر همین تعداد عملی شود، تقریباً 3 درصد از کارکنان شرکتی آمازون و کمتر از 1 درصد از نیروی کار جهانی آن با بیش از 1.5 میلیون نفر را شامل میشود که عمدتاً از کارگران ساعتی تشکیل شده است.
خبر تعدیل نیروی آمازون غیرمنتظره بود
تعدیل برنامهریزیشده آمازون در طول فصل مهم خرید تعطیلات (زمانی که این شرکت معمولاً برای ثبات آن ارزش زیادی قائل است) نشان میدهد که چقدر سریع افول اقتصاد جهانی بر آن فشار وارد کرده است تا کسبوکارهایی را که سالها با پرسنل بیش از حد یا کم تحویل بودهاند، تعدیل نیرو کند.
آمازون همچنین به جدیدترین شرکت فناوری تبدیل خواهد شد که کارگرانی را که اخیراً برای حفظ آنها مبارزه میکرد، اخراج میکند. این غول تجارت الکترونیک در سال جاری سقف غرامت نقدی کارگران فناوری خود را بیش از دو برابر کرد و به آن اشاره کرد که «این بازار کار ویژه، رقابتی است».
غولهای فناوری همگی در حال اخراج پرسنل خود هستند
تغییر مدلهای کسب و کار و اقتصاد متزلزل باعث اخراج کارکنان در سراسر صنعت فناوری شده است. ایلان ماسک در ماه جاری پس از خرید این شرکت، تعداد کارمندان توییتر را به نصف کاهش داد و هفته گذشته، متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، اعلام کرد که 11000 کارمند خود را که حدود 13 درصد از نیروی کار خود است، اخراج میکند. Lyft، Stripe، Snap و سایر شرکت های فناوری نیز در ماه های اخیر کارگران خود را اخراج کردهاند.

با پایان همهگیری سوددهی شرکتهای فناوری پایان یافت
همهگیری بیماری کرونا سودآورترین دوران ثبت شده آمازون را ایجاد کرد، زیرا مشتریان به خرید آنلاین و شرکتها به خدمات رایانش ابری آن هجوم بردند. آمازون نیروی کار خود را در دو سال دو برابر کرد و درآمدهای خود را به توسعه و آزمایش برای یافتن برنامههای بزرگ بعدی تبدیل کرد.
اما در اوایل امسال، رشد آمازون به پایینترین میزان در دو دهه اخیر کاهش یافت، زیرا تازیانههای همهگیری کرونا از بین رفت. این شرکت با هزینههای زیادی ناشی از تصمیمگیری برای سرمایهگذاری بیش از حد و گسترش سریع روبرو بود، در حالی که تغییرات در عادات خرید و تورم بالا باعث کاهش فروش شد.
آمازون در سه ماهه آخر خود یک بازگشت جزئی را تجربه کرد. اما به سرمایه گذاران هشدار داده است که رشد ممکن است دوباره تضعیف شود و احتمالاً به پایین ترین میزان خود از سال 2001 کاهش یابد.
آمازون مثل سال 2001 نیازمند کاهش کارکنان خود است
این شرکت به وال استریت گفته است که کمربند خود را در گذشته سفت کرده است و میتواند دوباره این کار را انجام دهد. آمازون در سال 2001 در جریان سقوط دات کام، 1500 نیروی خود از جمله کارگران ساعتی را کاهش داد که 15 درصد از کارکنان آن در آن زمان بود. همچنین چند صد کارمند شرکت را در اوایل سال 2018 پس از یک دوره گسترش سریع دیگر اخراج کرد.
هفته گذشته، به گفته سه نفر، مدیران آمازون با سرمایهگذاران نهادی ملاقات کردند، درست زمانی که سهام آن به پایینترین سطح خود از روزهای ابتدایی همه گیر سقوط کرده و ارزش یک تریلیون دلاری آن از زمانی که اندی جاسی به عنوان مدیر اجرایی در سال گذشته رسید، کاهش یافت.
آقای جاسی که قبلاً تجارت پر سود رایانش ابری آمازون را اداره می کرد، به دقت کسب و کارها را برای کاهش سریع هزینهها مورد بررسی قرار داده است. او در ابتدا از توسعه انبار که در طول همه گیری فوق العاده شارژ شده بود، عقب نشینی کرد، سپس به بخش های دیگر شرکت نقل مکان کرد.
بسیاری از طرحهای جدید آمازون متوقف شدهاند
در ماههای اخیر، آمازون همچنین تعدادی از ابتکارات، از جمله Amazon Care را بسته یا متوقف کرده است. به گفته بلومبرگ، Scout، ربات تحویل خانه با اندازه خنک تر، که 400 نفر را استخدام می کرد و Fabric.com، یک شرکت تابعه که به مدت سه دهه لوازم خیاطی می فروخت.
از آوریل تا سپتامبر، تعداد کارمندان را تقریباً 80000 نفر کاهش داد و در درجه اول کارکنان ساعتی خود را به دلیل فرسایش زیاد کاهش داد.
آمازون در ماه سپتامبر استخدام چندین تیم کوچکتر را متوقف کرد. در اکتبر، بیش از 10000 نقش باز را در کسب و کار اصلی خرده فروشی خود متوقف کرد. دو هفته پیش، استخدام شرکتها در سراسر شرکت، از جمله بخش رایانش ابری را برای چند ماه آینده متوقف کرد.
این خبر چنان ناگهانی منتشر شد که بر اساس نسخهای از نکات گفتگو که توسط نیویورک تایمز مشاهده شد، تقریباً یک هفته بعد، استخدامکنندگان اجازه مصاحبه برای نامزدهای شغلی دریافت نکردند.
جان بلک لج، تحلیلگر Cowen & Company که به مدت یک دهه آمازون را پوشش داده است، گفت که محاسبات او نشان میدهد که تجارت الکترونیکی آمازون در سال جاری میلیاردها دلار ضرر کرده است. او گفت: «آنها باید همه چیز را بررسی کنند.»
فروش محصولاتی مثل الکسا برای آمازون سوددهی نداشته است
دستگاهها به خصوص الکسا مدتهاست که در داخل در معرض خطر کنار گذاشتن هستند. در دورهای الکسا و دستگاههای مرتبط به اولویت اصلی شرکت تبدیل شدند، زیرا آمازون برای ایجاد دستیار صوتی پیشرو، که رهبران فکر میکردند میتواند جایگزین تلفنهای همراه بهعنوان رابط کاربری ضروری بعدی شود، رقابت کرد. از سال 2017 تا 2018، آمازون کارکنان دستگاه های الکسا و اکو را دو برابر کرد و به 10000 مهندس رساند. در یک مقطع، هر مهندس که برای سایر نقشهای آمازون پیشنهاد شغلی میگرفت، قرار بود از الکسا نیز پیشنهادی دریافت کند.

این شرکت صدها میلیون دستگاه مجهز به الکسا را فروخته است. اما آمازون گفته است که محصولات اغلب دارای حاشیه سود کم هستند و سایر منابع درآمد بالقوه مورد توجه قرار نگرفته است.
به گفته یک فرد مطلع از امور مالی، در سال 2018، اکو و الکسا حدود 5 میلیارد دلار ضرر کردند. هنگامی که آمازون دستگاههای جدیدی را در پاییز امسال در یک رویداد سالانه معرفی کرد، نسبت به سالهای گذشته که محصولات مزخرفی مانند چاپگر استیکرهای یادداشت و ربات خانگی ۱۰۰۰ دلاری را به نمایش میگذاشت، بسیار محدودتر حاضر شده بود.

مشکلات اقتصادی، فروشگاه آنلاین آمازون را تحت تأثیر قرار داده است
کسبوکار خردهفروشی آمازون، که تجارت فیزیکی و خردهفروشی آنلاین و عملیات لجستیکی آن را پوشش میدهد، پس از افزایش تقاضا و گسترش سرسامآور در طول همهگیری، تحت فشار قرار گرفته است. این شرکت گفته است که از برنامههای توسعه خود عقب نشینی کرده است و به سرمایه گذاران گفته است که از سوی مصرف کنندگان، عدم اطمینان دیده میشود. برایان اولساوسکی، رئیس امور مالی، ماه گذشته به سرمایه گذاران گفت: «ما واقع بین هستیم که عوامل مختلفی بر کیف پول افراد تأثیر میگذارد. او گفت که شرکت مطمئن نیست که هزینهها به کجا میرود، اما ما برای نتایج مختلف آماده هستیم.»