Web Analytics Made Easy - Statcounter
آمازون، گوگل و علی بابا بازار مراکزداده را به سمت پردازش لبه هدایت می‌کنند

آمازون، گوگل و علی بابا بازار مراکزداده را به سمت رایانش لبه هدایت می‌کنند

همه گیری کووید 19 به دلیل تغییر رفتارهای سازمانی و مصرف کننده، بازار خدمات ابری را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار داده است. بر اساس گزارش اخیر گروه دلورو (Dell’Oro)، این امر باعث شده است که ابرمقیاس‌ها مانند آمازون وب سرویس (AWS)، گوگل و علی بابا شروع به ساخت و طراحی تجهیزات خود کنند و فروشندگان سنتی دیتاسنتر را مجبور به لحاظ کردن رایانش لبه (Edge Computing) برای بازگرداندن سهم بازار کنند.

این گزارش نشان می‌دهد که هزینه سرور مرکز داده در 5 سال آینده با رشد سالانه‌ی یازده درصدی همراه خواهد بود و تقریباً نیمی از کل سرمایه بازار تا سال 2025 را شامل می‌شود؛ همچنین نرخ رشد ترکیبی سالیانه 13٪ افزایش می‌یابد.

بارون فونگ، مدیر تحقیقات گروه دلورو توضیح داد که ابرمقیاس‌ها بخش بزرگی از بازار کلی فناوری اطلاعات را تشکیل می‌دهند و 10 ارائه دهنده بزرگ خدمات ابری، از جمله AWS، گوگل و علی بابا، 40 درصد از بودجه‌ی مرکز داده جهانی را تشکیل می‌دهند و برخی از این شرکت‌ها می‌توانند وزن فوق العاده ای در اکوسیستم داشته باشند.

در این گزارش ذکر شده است که برخی از ارائه دهندگان با استفاده از تراشه‌های داخلی هوش مصنوعی (AI)، سرورهای سریع را مستقر کرده‌اند، در حالی که سایر ارائه دهندگان و شرکت‌های ابری معمولاً راه حل‌هایی را بر اساس واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) و FPGA‌ها به کار گرفته‌اند.

Baron Fung Dell'Oro
بارون فونگ، مدیر مجموعه دلورو

اختلال در بازار فروشندگان سنتی

فونگ توضیح داد که این مدل به آن دسته از ارائه دهندگان ابر نیز سرایت کرده است که سرورها و تجهیزات شبکه خود را برای تناسب بیشتر با نیازهای خود تولید می‌کنند، در حالی که «از مدل سنتی که کاربران در آن تجهیزات را از شرکت‌هایی مانند Dell و HPE خریداری می‌کنند، دور می‌شوند. این موضوع واقعاً چشم‌انداز فروشندگان سنتی را رو به زوال خواهد کرد.»

AWS در توسعه تراشه‌های مرکز داده بیش از سایرین بیشتر پیشرفت کرده است و گفته می‌شود این شرکت به دنبال توسعه تراشه‌های شبکه و مقیاس گذاری است.

با این حال، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) مانند HPE و Dell سال گذشته سهم بازار ابر را از دست دادند. فونگ توضیح داد که بازار آنها در حال کوچک شدن است زیرا بسیاری از مراکز داده سازمانی به تدریج به سمت ابر حرکت می‌کنند.

رایانش لبه فرصت‌های جدیدی را برای بازار مراکزداده ایجاد می‌کند

فونگ درباره توسعه رایانش لبه افزود: «ارائه دهندگان سنتی نیز به دنبال بازارهای جدید مانند محاسبات لبه ای هستند، زیرا تقریباً همه تولیدکنندگان اصلی ماشین سازی، رایانش را به عنوان سه ابتکار برتر خود برای توسعه آینده معرفی کرده‌اند.»

این بازار در حال حاضر بدون هیچ مجموعه ای از فروشندگان یا راه حل‌های مشخص شده است و به تولید کنندگان فرصت می‌دهد، اما ابرمقیاس‌ها نیز به این سمت و سو حرکت می‌کنند. فونگ به طور خاص خاطرنشان کرد که آمازون مقیاس استقرار لبه خود را افزایش داده و به عنوان توسعه شبکه خود به ایجاد مکان‌های خرده فروشی بیشتر ادامه می‌دهد.

مهمتر از همه، بازار باید خدماتی را توسعه دهد که تقاضا را افزایش دهد. مدیر دلورو در این باره می‌گوید: «ما باید تقاضای کاربران نهایی را، چه از سوی شرکت‌ها و چه از سوی مصرف کنندگان، برای درک ارزش واقعی این برنامه‌های جدید ببینیم.»

رامتین نورمحمد