Web Analytics Made Easy - Statcounter
مزایا و معایب رایانش ابری

مزایا و معایب رایانش ابری

واژه‌ی «ابر» در سالهای اخیر به یک کلمه پرطرفدار تبدیل شده است، حتی اگر کاربران عادی درک دقیقی از مفهوم آن نداشته باشند. این نوع ذخیره‌سازی به روشی محبوب برای افراد برای ذخیره موسیقی، فیلم و سایر رسانه‌ها تبدیل شده است. برای بیزنس‌ها، ابر راهی برای ذخیره ایمن داده‌ها به صورت آنلاین ارائه می‌دهد. رایانش ابری مزایای قابل توجهی را نسبت به ذخیره سازی معمولی ارائه می‌دهد و با حفظ امنیت اطلاعات شما، اطلاعات را در اختیار همه اشخاص موردتأیید شما که به آن نیاز دارند، قرار می‌دهد.

مفهوم رایانش ابری

رایانش ابری چیست؟ در این مفهوم اشخاص شبکه‌ای از سرورهای قابل دسترسی از راه دور را به اشتراک می‌گذارند. این سرورها در اینترنت میزبانی می‌شوند و به مشاغل اجازه می‌دهد داده‌ها را به جای «سرور در محل» در «ابر» مدیریت کنند. این یک فضای مشترک است که دستگاه‌های موجود در آن می‌توانند از هر کجا به داده‌ها دسترسی داشته باشند.

اگرچه رایانش ابری تنها در دو دهه گذشته ترند شده است، اما این ایده از دهه 1960 وجود دارد. جان مک کارتی، دانشمند برجسته رایانه، وقتی تصور کرد که بتواند رایانش را مانند برق یا آب به فروش برساند، این مفهوم را مطرح کرد. او پیشنهاد کرد که هر مشترک فقط باید هزینه ظرفیتی را که در واقع استفاده کرده است بپردازد و برخی از کاربران می‌توانند به کاربران دیگر خدمات ارائه دهند.

در حالی که دیدگاه مک کارتی در آن زمان شبیه یک رویا بود، او پدیده ای را توصیف می‌کرد که دنیای دیجیتال را تحت تأثیر قرار داد: زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS). به طور خاص، او اساس محاسبات ابری را توصیف می‌کرد. امروزه 77 درصد از مشاغل دارای یک یا چند برنامه یا بخشی از زیرساخت‌های خود در فضای ابری هستند. هدف رایانش ابری برای مشاغل چیست؟ صرفه جویی در هزینه و افزایش کارایی.

مهم‌ترین مزایای رایانش ابری چیست؟

دلیل اصلی این که رایانش ابری در بین شرکت‌ها بسیار رایج شده، این است که از نظر مالی منطقی است. اما مزایای رایانش ابری بسیار متنوع تر و قدرتمندتر از آن چیزی است که شما تصور می‌کنید، بنابراین بیایید نگاهی عمیق به آنچه این فناوری می‌تواند برای شما انجام دهد، بیاندازیم:

1- کاهش هزینه‌های زیرساخت

ذخیره اطلاعات داخلی هزینه قابل توجهی را برای شرکت‌ها به همراه دارد. که شامل قیمت خرید هر سرور جدید و همچنین هزینه نصب آن‌ها می‌شود. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تجهیزات به درستی نگهداری می‌شوند و به طور مرتب پشتیبان‌گیری می‌شوند.

حتی وقتی بر روی خرید بهترین تجهیزات سرمایه گذاری می‌کنید، همیشه ممکن است به دلیل خطای انسانی مشکلی پیش بیاید. اگر تیم شما مسئول نصب و نگهداری است و اشتباهی مرتکب شده اند، هیچکس برای پشتیبانی به شما کمکی نمی‌کند. با رایانش ابری، دردسر نگهداری سیستم‌های داخلی با پشتیبانی ارائه دهنده خدمات از بین می‌رود. علاوه بر آن از آنجا که هزینه زیرساخت بین همه مشتریان ارائه دهنده خدمات تقسیم می‌شود، در هزینه خود صرفه جویی می‌کنید.

۲- تاثیر بر کارکنان

حفظ یک تیم فناوری اطلاعات داخلی برای مدیریت سرورهای محلی می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها شود. زمان صرف شده برای جذب نیرو و پولی که صرف آموزش می‌شود همه با این امید است که شما در حال آموزش یک کارمند موثر و متعهد هستید اما همیشه اینطور نیست. برخی از کارکنان عملکرد ضعیفی خواهند داشت و برخی دیگر ممکن است تصمیم به ترک سازمان بگیرند.

تیم داخلی شما همچنین دارای هزینه مزایا است که خدمات ابری می‌تواند به کاهش آن‌ها کمک کند. با ارائه دهنده خدمات خود که مراقبت و پشتیبان گیری را انجام می‌دهد، می‌توانید تیم داخلی خود را دوباره متمرکز کنید یا از هزینه گسترش آن در آینده جلوگیری کنید.

۳-تجمیع داده‌ها

با ذخیره سازی ابری، داده‌ها بین مراکز داده دو قطبی توزیع می‌شود. فناوری همگام سازی، امکان پیوند و به روز رسانی سریع داده‌ها را فراهم می‌کند، اما ذخیره داده‌ها در فضای ابری همگام سازی را غیر ضروری می‌کند. وقتی همه داده‌های شما در ابر ذخیره می‌شوند، دقیقاً می‌دانید که هر قطعه اطلاعات در هر زمان در کجا قرار دارد.

۴- دفاع در برابر بلایا

از دست دادن اطلاعات می‌تواند فاجعه ای را برای یک شرکت با هر اندازه ای رقم بزند. نقض اطلاعات به طور متوسط ​​3.86 میلیون دلار در سراسر جهان و به طور متوسط ​​7.91 میلیون دلار برای شرکت‌های ایالات متحده هزینه دارد. فضای ذخیره سازی مبتنی بر ابر بسیار امن تر از عملکرد یک مرکز داده در محل است. سازمان‌هایی که داده‌های خود را در محل ذخیره می‌کنند، 51 درصد بیشتر از مواردی که از فضای ابری استفاده می‌کنند، شاهد وقایع امنیتی هستند.

امنیت در سطح سازمانی که در سرویس‌های ذخیره سازی ابری ساخته شده است بسیار بیشتر از آن چیزی است که اکثر مشاغل کوچک و متوسط می‌توانند در محل از عهده آن برآیند. یکی از مزایای ذخیره داده‌ها در ابر این است که حتی یک نقطه شکست وجود ندارد. از داده‌های شما در چندین سرور پشتیبان تهیه می‌شود، بنابراین در صورت خرابی یکی از آن‌ها، اطلاعات سازمان شما ایمن باقی می‌ماند.

۵- آپتایم حداکثری

نمی‌توان تاثیر مالی ناشی از وقفه را نادیده گرفت. به ازای هر دقیقه توقف برنامه ریزی نشده به دلیل قطعی مرکز داده، یک شرکت به طور متوسط ​​5600 دلار ضرر می‌کند. این مبلغ 300000 دلار تنها در یک ساعت است. در حالی که کارکنان ممکن است از وقت اضافی صرف شده در اتاق استراحت لذت ببرند، بهره وری از دست رفته در این مدت پولی است که شما پس نمی‌گیرید. علاوه بر این خرابی‌های برنامه ریزی نشده اگر بر مشتریان تأثیر بگذارد، می‌تواند به شهرت شرکت آسیب برساند.

۶- افزایش همکاری

امروزه مشاغل به لطف توانایی همکاری دیجیتالی در حال پیشرفت هستند. مزایای کار از راه دور برای شرکت‌ها آنقدر قانع کننده است که 56 درصد از استارتاپ‌ها بخشی از کارهای خود را برون‌سپاری می‌کنند. کارکنان نیز آن را دوست دارند، زیرا 57 درصد از کارکنان صنعت کامپیوتر و فناوری اطلاعات بخشی از کارهای خود را در خانه انجام می‌دهند. سازمان‌ها همچنین بیش از هر زمان دیگر کارمندانی را در گوشه و کنار نقشه استخدام می‌کنند که توانایی همکاری را بسیار مهم می‌سازد.

رایانش ابری به چندین کارمند اجازه می‌دهد فایل‌ها و اسناد را در آن واحد مشاهده کرده و تغییر دهند، و راه بسیار کارآمدتری را برای همکاری کارکنان در پروژه‌ها فراهم می‌کند. دسترسی به اسناد در ابر کمک می‌کند تا همه از نسخه صحیح سند کار کنند و نسخه‌های منسوخ منتقل نشوند.

۷- مقیاس پذیری

یکی از چالش‌های رشد مقیاس‌پذیر است، بنابراین چگونه می‌توان از رایانش ابری برای توسعه شما سود برد؟ این راه حل به شما این امکان را می‌دهد که تنها برای میزان ذخیره سازی مورد نیاز کسب و کار خود هزینه کنید. اگر متوجه شدید که سازمان شما به سرعت در حال رشد است تا نیاز به ذخیره سازی بیشتر را ایجاد کند، دو گزینه دارید.

شما می‌توانید خرید و نصب تجهیزات بیشتر و همچنین استخدام افرادی که برای نگهداری آنها نیاز دارید را انتخاب کنید. با توجه به زمان برنامه ریزی و آموزش، می‌توانید انتظار داشته باشید که ظرف چند هفته تا یک ماه یا بیشتر ظرفیت خود را افزایش دهید.

یا، می‌توانید با ارائه دهنده خدمات ذخیره سازی ابری خود تماس بگیرید و ظرف چند دقیقه ظرفیت خدمات را افزایش دهید. افزایش ابر نیز با هزینه قابل پیش بینی همراه است و خطرات ناشی از سرمایه گذاری در زیرساخت‌های ذخیره سازی اضافی را از بین می‌برد. با توانایی بیشتر در افزایش یا کاهش ظرفیت ذخیره سازی در صورت نیاز، سازمان شما بدون توجه به صنعت شما چابک و رقابتی تر می‌شود.

۸- افزایش اتوماسیون

بخش قابل توجهی از نگهداری اطلاعات داخلی انجام پشتیبان گیری منظم است. تیم فناوری اطلاعات برای تهیه نسخه پشتیبان و برنامه ریزی آنها در حین عملیات روزانه باید زمان صرف کند. خدمات رایانش ابری تا حد زیادی خودکار کردن این نسخه‌های پشتیبان معمولی را پیش می‌برد تا تیم شما بتواند به انجام کارهایی که باعث پیشرفت کسب و کار شما می‌شود، بازگردد.

۹- صرفه جویی در فضا

سرورها و کلیه تجهیزات مرتبط با آن‌ها مساحت قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند و گسترش یک سیستم داخلی اغلب مستلزم برنامه ریزی دقیق برای تامین فضای مناسب است. مشاغل بزرگتر ممکن است فضای بیشتری برای رشد داشته باشند، اما مشاغل کوچک اغلب می‌جنگند تا از هر سانتی متر مربع حداکثر استفاده را ببرند. رایانش ابری می‌تواند دفتر شما را برای فضای کاری یا امکانات بیشتر آزاد کند، در حالی که نیازی به برنامه ریزی برای توسعه تجهیزات آینده نیست. با استفاده از ابر، لازم نیست نگران نصب قطع کننده‌های اختصاصی، خطوط فشار قوی، سیستم‌های تهویه مطبوع خاص یا حتی ژنراتورهای پشتیبان باشید.

۱۰- افزایش انطباق با مقررات

درک صدها مقرراتی که بر انواع مختلف داده‌ها حاکم است، پیچیده است، اعمال آن زمان بر است و نگهداری از آنها دشوار است. چرا وقتی به پایبندی پایبندی می‌رسد، اجازه نمی‌دهید یک ارائه دهنده خدمات ذخیره سازی ابری کارهای سنگین را انجام دهد؟ یک ارائه دهنده خوب مطابق با تمام مقررات قابل اجرا عمل می‌کند، بنابراین لازم نیست نگران تخلفات حقوقی باشید.

معایب رایانش ابری چیست؟

نادیده گرفتن مزایای ذخیره سازی داده‌ها در ابر سخت است، اما معایب این ذخیره آنلاین چیست؟ در ادامه به بررسی نگرانی‌های اصلی شرکت‌ها در مورد انتقال به ابر می‌پردازیم:

۱- درک هزینه‌ها

اگرچه ابر می‌تواند به کاهش هزینه‌ها در برخی مناطق کمک کند، اما مهم است که مطمئن شوید که هنگام حرکت به ابر واقعاً منطقی است. مهم این است که یک برنامه مناسب در نظر گرفته شود و به همه سیستم‌های درون سازمان نگاه شود. نکته اصلی این است که سیستم‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و آنها را به دو دسته تقسیم کنید. این دو دسته، سیستم‌هایی هستند که باید به ابر منتقل شوند و سیستم‌هایی که باید در محل باقی بمانند. پس از تعیین این مورد، می‌توانید بودجه ای برای آغاز کار تعیین کنید.

۲- بازگشت از ابر به سرورها

انتقال از سرورهای پیش فرض به مراکز داده ابر معمولاً برای سازمان شما یک فرایند آسان است. اگرچه این مورد است، انتقال به یک تأمین کننده دیگر ابر یا بازگشت به یک سرور پیش فرض به این راحتی نیست. این فرایند در واقع می‌تواند بسیار گران باشد و شرایط اغلب می‌تواند به نفع تامین کننده ابر باشد. قبل از تصمیم گیری برای انعقاد قرارداد با یک تامین کننده، مطمئن شوید که سوال را مطرح کرده و روند انتقال حجم کار به خارج از مرکز داده تأمین کننده ابر را درک کرده اید. پوشش زمان بندی، جریمه و مراحل بسیار مهم است.

۳- کنترل محدود

از آنجا که زیرساخت ابر تحت مالکیت و مدیریت ارائه دهنده خدمات است، مشاغل ممکن است نگران عدم کنترل کافی بر خدمات باشند. اینجاست که قرارداد مجوز کاربر نهایی ارائه دهنده (EULA) می‌تواند به شما کمک کند. توضیح می‌دهد که ارائه دهنده چه محدودیت‌هایی می‌تواند در استفاده شما از استقرار اعمال کند. همه ارائه دهندگان مجاز رایانش ابری به سازمان شما اجازه می‌دهند تا بر برنامه‌ها و داده‌های شما کنترل داشته باشد، حتی اگر به هیچ عنوان به شما اجازه تغییر زیرساخت‌ها را ندهد.

وقتی ارائه دهنده یک توافقنامه سطح خدمات (SLA) به شما ارائه می‌دهد، به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که همه کلمات آن را درک کرده اید. این به شما کمک می‌کند تا آنچه را که می‌توانید و نمی‌توانید با سرویس انجام دهید، تأیید کنید.

اگر قرارداد شما شامل قرار دادن تجهیزات خود در مرکز داده تأمین کنندهی (یعنی CoLo) است، درک نزدیکی مرکز داده با دفتر شما بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که لیست کاملی از جزئیات مربوط به قابلیت دسترسی به تجهیزات را در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری دریافت کنید.

۴- عدم تطابق فروشندگان

یکی از معایب رایانش ابری می‌تواند به صورت عدم تطابق فروشندگان باشد. هنگام انتقال خدمات به فروشنده ای دیگر با پلتفرم متفاوت، ممکن است سازمان‌ها دچار مشکل شوند. اگر این فرایند به درستی انجام نشود، داده‌ها می‌توانند در معرض آسیب پذیری‌ها قرار گیرند. یک ارائه دهنده خدمات ابری خوب از تخصص لازم برای انتقال امن اطلاعات شما بین فروشندگان برخوردار است.

۵- پشتیبان گیری و بازیابی کندتر

از آنجا که انتقال داده‌ها به ابر شامل تاخیر قابل توجهی در ارتباط است، پشتیبان گیری می‌تواند در مقایسه با سیستم داخلی زمان بیشتری طول بکشد. حتی برای پشتیبان گیری بزرگتر و کامل، این معمولاً مشکلی نیست. طولانی ترین پشتیبان‌ها می‌توانند بدون ایجاد اختلال در شبکه در پس زمینه اجرا شوند و پشتیبان گیری کوچکتر بعدی زمان کمتری را می‌طلبد.

اگر نیاز به بازگرداندن کل سرور دارید، ممکن است بیشتر طول بکشد. با این حال، پرونده‌ها و پوشه‌های فردی احتمالاً تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند. تفاوت در سرعت با ارائه دهنده مناسب ناچیز است.

۶- متکی بودن به اینترنت

یکی از اشکالات جزئی رایانش ابری این است که کاملاً به اینترنت وابسته است. اگر اتصال اینترنت شما قطع شود، به داده‌های ذخیره شده در ابر در طول مدت قطعی دسترسی نخواهید داشت. با این حال، قطع اینترنت نمی‌تواند اطلاعات شما را که در ابر ذخیره می‌شوند از بین ببرد یا به خطر بیاندازد. از آنجا که کسب و کار شما برای انجام تقریباً همه عملکردها به اینترنت نیاز دارد، محاسبه ابری هیچ تفاوتی با سایر ابزارهای تحت وب ندارد.

۷- مصرف اینترنت

اگر در ساعات کاری که مردم به شدت از اینترنت استفاده می‌کنند پشتیبان تهیه می‌کنید، پشتیبان گیری بزرگ از ابر می‌تواند باعث افزایش ازدحام و کاهش عملکرد اینترنت شما شود. این موضوع در درجه اول مشاغل کوچک را فاقد منابع برای سرمایه گذاری در بالاترین پهنای باند و سرعت اینترنت تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال، یک ارائه دهنده خوب با شما همکاری می‌کند تا از طریق برنامه ریزی یا اتوماسیون از این مشکل جلوگیری کند.