عطا خلیقی، رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران درباره کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی در فروش کسبوکارهای اینترنتی به خاطر فیلترینگ اینترنت در روزهای اخیر و ایجاد معضلات شدید برای فعالان اقتصادی در این حوزه توضیحاتی داد.
فیلترینگ اینستاگرام
آقای خلیقی در گفتگو با روابط عمومی نصر تهران ضمن اشاره به کاهش فروش کسبوکارهای اینترنتی به علت از کار افتادن کانالهای بازاریابی دیجیتال، اظهار داشت: صفحات اینستاگرامی از چنلهای اصلی بازاریابی بسیاری از کسبوکارها بود و فیلتر شدن اینستاگرام مشکلات بسیاری را برای آنان ایجاد کرد. وقتی چنلهای عمده از بین میروند، فروش کاهش پیدا میکند یا به دست آوردن کاربر جدید کم میشود.
فیلترینگ گوگل ادز و وب اینگیج
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک در ادامه به مشکلات ناشی از فیلترینگ وب اینگیج و گوگل ادز اشاره کرد: «برخی از کسبوکارهای اینترنتی از چنلهای اطلاعرسانی و مارکتینگی همچون وب اینگیج یا گوگل ادز استفاده میکردند که آنها نیز مشمول فیلترینگ شدند. برخی از کسبوکارهای بزرگ از وب اینگیج برای فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ استفاده میکردند. این مسأله موجب شد که قسمت بزرگی از بازاریابی دیجیتال و ارتباط با کاربران متوقف شود.»
اختلالات سامانههای پیامکی
خلیقی همچنین مشکلات دیگری همچون اختلال در ارسال پیامک را بر آسیب به مشاغل اینترنتی مؤثر دانست و گفت: «اساماس برای مدت ۲۴ ساعت قطع شد. صاحبان کسب و کار نه میتوانستند با مشتریان خود تماس بگیرند؛ نه مشتریان میتوانستند پیامک رمز یک بار مصرف برای ورود یا ثبتنام جدید دریافت کنند. البته قبل و بعد از آن نیز در ارسال پیامک با اختلال شدید مواجه بودیم.»
وی با بیان اینکه بعضی از کسبوکارها با مشتریان خود از طریق اپلیکیشنهای پیامرسان در ارتباط بودند که آنها فیلتر شدند، افزود: «این مسأله باعث شد ارتباطشان با مشتریان تجاری و حقیقی تا حد زیادی کاهش یابد.»
کاهش رغبت مردم به خرید
او خاطرنشان کرد: «البته این روزها یک عامل غیرمستقیم نیز بر فرآیند کسبوکارهای دیجیتال اثر گذاشت و آن کمتر شدن خرید مردم بود. مردم دست نگه داشتهاند و حال و حوصله خرید ندارند. بنابراین برخی از کسبوکارهای دیجیتال چون در هرم اصلی زندگی مردم نبودند، کنار گذاشته شدهاند.»
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک درباره آثار مسدودسازی اینترنت بر مشاغل گفت: «این اتفاقات دست به دست هم داد تا شاهد کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی در فروش کسبوکارهای اینترنتی باشیم. شرکتهای بزرگ اینترنتی نیز نزدیک به ۵۰ درصد کاهش فروش داشتهاند. ممکن است شرکتهای بزرگتر که مردم به خدماتشان وابستهتر بودند، کمتر از کسبوکارهای کوچک ریزش داشته باشند.»
کاهش سرمایهگذاریها
خلیقی با اشاره به فرار سرمایهها در حوزه اقتصاد دیجیتال تصریح کرد: «در ایام اعتراضات کنونی نیز همچون اعتراض سال ۹۸، برخی سرمایهگذاریهایی که قرار بود انجام گیرد، منتفی شد. یا اینکه برخی از سرمایهگذاران برای پرداختهای بعدی دچار تردید شده و پروژهها را متوقف کردند. البته وقتی آیندهای برای سرمایه در یک حوزه وجود نداشته باشد، این اقدامات چندان هم عجیب نیست.»
خطر نابودی کسبوکارهای کوچک و متوسط
او ادامه داد: «کار به جایی میرسد که در نهایت کسبوکارهای کوچک و متوسط و تازهکار با مشکلات عدیده مواجه شوند و بگویند چند ماهی بیشتر حاضر به تحمل این شرایط نیستند.»
او با اشاره به رفتار دولت در برخورد با مشکلات حوزه فناوری در روزهای قطعی اینترنت گفت: «برخی از مسئولان در این مدت وعده بخشودگی مالیاتی به کسبوکارهای حوزه دیجیتال داده بودند؛ ولی در شرایطی که مشاغل این حوزه در حال از بین رفتن هستند، بخشودگی مالیاتی کمک چندانی نخواهد کرد.»
خلیقی در پایان درباره پیگیریهای کمیسیون تجارت الکترونیک تصریح کرد: «جلسات زیادی با مسئولان داشتیم. در این جلسات قول همراهی داده شد اما گفته شد که تصمیم در جای دیگر گرفته میشود.»