دیشب از حدود ساعت ۲۱ به وقت تهران، آمازون، بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان، چندین قطعی را تجربه کرد. این اختلالات تقریباً حدود دو ساعت به طول انجامید.
در زمان نگارش این خبر، آمازون کم و بیش مشکل قطعی را برطرف کرده است. بر اساس وب سایت Downdetector و گزارش رویترز، در طول آن مدت، مردم بیش از 11000 مشکل را گزارش دادهاند. با این حال آمازون تاکنون پاسخی برای این موضوع ارائه نکرده است.
سابقه آمازون در قطعیهای گسترده
در آذرماه سال گذشته، یک قطعی عظیم، دسترسی به خدمات ابری آمازون (AWS) را مختل کرد و این موضوع چندین سایت را تحت تأثیر قرار داد. برخی از آنها شامل خود آمازون، نتفلیکس، دیزنی پلاس، رابینهود و سایر برنامهها بودند. سایر سرویسهایی که از AWS استفاده میکردند مانند دوربینهای امنیتی Ring آمازون، برنامه بانکداری تلفن همراه Chime و سازنده جاروبرقی ربات iRobot نیز با قطعی مواجه شدند.
این قطعی نشاندهنده یک مسئله بزرگتر است
در سالهای اخیر قطعیهای سایتهای بزرگ مانند آمازون، تاثیر بسیار بیشتری بر مصرفکنندگان و به طور کلی کاربران اینترنت داشته داشته است.
سال ها پیش، زمانی که یک وبسایت یا سرویس از کار میافتاد، تنها آن وبسایت یا سرویس تحت تأثیر قرار میگرفت. اما با توجه به اینکه اکنون تعداد زیادی از فضای اینترنت متعلق به یک نهاد واحد مانند خدمات وب آمازون (AWS) است یا به کارکرد آن وابستگی دارد، یک قطع سرویس میتواند چندین سایت و برنامه به ظاهر نامرتبط را از کار بیاندازد.
قطعی AWS در دسامبر سال گذشته ثابت کرد که اختلال در سرویس ابری آمازون حتی برای یک روز تا چه حد میتواند در فضای اینترنت فلجکننده باشد. مطمئناً این یک مسئله مهم است و تأثیر شدیدتری خواهد داشت؛ زیرا غولهای خدمات ابری مانند آمازون بخش بزرگی از وب را درگیر میکنند.