دیپ فیک چیست؟
دیپ فیک ها ویدیوهایی ساختگی هستند که از هوش مصنوعی و شباهت افراد برای به تصویر کشیدن آنها در حال گفتن موضوعی یا انجام کاری که هرگز انجام ندادهاند استفاده میکنند.
مقررات جدید اتحادیه اروپا که توسط قانون خدمات دیجیتال (DSA) پشتیبانی میشود، از شرکتهای فناوری میخواهد که با این اشکال اطلاعات نادرست در پلتفرمهای خود برخورد کنند.
در صورت عدم رعایت این قوانین، شرکتها ممکن است تا 6 درصد از گردش مالی جهانی خود جریمه شوند.
هدف این آییننامه تقویتشده جلوگیری از سودجویی از اطلاعات نادرست و اخبار جعلی در پلتفرمهای آنها و همچنین افزایش شفافیت در مورد تبلیغات سیاسی و جلوگیری از گسترش «رفتارهای مخرب جدید» مانند رباتها، حسابهای جعلی و دیپ فیک است.
۳۳ شرکت بزرگ این آییننامه را امضا کردهاند
کلاب هاوس، گوگل، متا، تیک تاک، توییتر و توییچ از جمله 33 امضاکننده آییننامه بهبودیافته هستند و برای توافق با قوانین جدید با یکدیگر همکاری کردند.
شرکتهایی که در این آییننامه ثبتنام کردهاند، مجبور خواهند شد اطلاعات بیشتری را با اتحادیه اروپا به اشتراک بگذارند و همه امضاکنندگان باید گزارشهای اولیه را در مورد اجرای آییننامه تا آغاز سال 2023 ارائه کنند.
پلتفرم هایی با بیش از 45 میلیون کاربر فعال ماهانه در اتحادیه اروپا باید هر شش ماه یکبار به کمیسیون گزارش دهند.
نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا در توییتر نوشت: «مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست یک مسئله اجتماعی پیچیده و در حال تحول است».
ما همچنان به سرمایهگذاری هنگفت در تیمها و فناوری ادامه میدهیم و مشتاقانه منتظر همکاریهای بیشتر برای رسیدگی به آن هستیم.»
یکی از سخنگویان توییتر گفت که این شرکت از آییننامه به روز شده استقبال میکند.
در بیانیه ای آمده است: «توئیتر از طریق و فراتر از آییننامه، به مقابله با اطلاعات نادرست و اطلاعات نادرست متعهد باقی میماند، زیرا ما به ارزیابی و تکامل رویکرد خود در این محیط همیشه در حال تغییر ادامه میدهیم.»
گوگل به درخواست اظهار نظر در مورد این موضوع پاسخ نداده است.
خطرات دیپ فیک چیست؟
دیپ فیک به عنوان یک شکل در حال ظهور اطلاعات نادرست شناسایی شده است که به طور بدخواهانه برای هدف قرار دادن سیاستمداران، افراد مشهور و شهروندان روزمره استفاده میشود.
نینا شیک، کارشناس دیپ فیک، میگوید دیپ فیکهای مستهجن، شکل اصلی مخرب امروزی هستند؛ بهویژه چهرههای شناختهشدهای از بازیگران را تحت تأثیر قرار میدهند.
همچنین نگرانیهایی در مورد استفاده از دیپ فیک در حوزه سیاسی مطرح شده است، به طوری که ویدیوهای جعلی رهبران جهان در طول جنگ روسیه و اوکراین به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده است.
ورا جورووا، معاون ارزشها و شفافیت کمیسیون اروپا، گفت: «این آییننامه جدید ضد اطلاعات نادرست در زمانی ارائه میشود که روسیه به عنوان بخشی از تهاجم نظامی خود به اوکراین، از اشاعه اطلاعات کذب به طور گسترده به عنوان سلاح اسفاده میکند.
ما اکنون تعهدات بسیار مهمی برای کاهش تأثیر اطلاعات نادرست آنلاین و ابزارهای بسیار قویتری برای سنجش نحوه اجرای این موارد در سراسر اتحادیه اروپا در همه کشورها و به همه زبانهای آن داریم.»
دیپ فیک یک شمشیر دو لبه
خانم شیک با اشاره به افزایش در دسترس بودن ابزارها و برنامههای مورد نیاز برای توسعه دیپ فیکهای مخرب، میگوید دشواری تشخیص دیپ فیک و فیلم واقعی احتمالاً در سالهای آینده افزایش خواهد یافت.
در حالی که دیپ فیکها به دردسرسازان اجازه میدهند مستقیماً اطلاعات نادرست را منتشر کنند، ظاهر آنها بهطور گستردهتر در پلتفرمهای آنلاین باعث ایجاد فضایی از عدم قطعیت اطلاعاتی میشود.
برای مثال، فیلمهای واقعی میتوانند توسط کسانی که به دنبال فرار از پاسخگویی هستند، بهعنوان دیپ فیک رد شود.
در سالهای اخیر، شرکتهای فناوری بزرگ تلاشهایی را برای شناسایی و مقابله با دیپ فیکها در پلتفرمهای خود انجام دادهاند؛ متا و مایکروسافت در میان ذینفعانی هستند که چالش تشخیص دیپ فیک را برای محققان هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹ راهاندازی کردند.
خانم شیک میگوید، اما پلتفرمها اغلب از دیپ فیکها استفاده میکنند تا این واقعیت را که به اندازه کافی برای مقابله با اطلاعات نادرست تلاش نمیکنند را پنهان کنند.
آنها رایجترین یا مخربترین اشکال اطلاعات نادرست نیستند؛ ما اشکال بسیاری از اطلاعات نادرست داریم که در حال حاضر آسیب بیشتری میرسانند.»
بر اساس آییننامه بازنگری شده اتحادیه اروپا، حسابهایی که در رفتارهای غیر معتبر هماهنگ، ایجاد تعامل جعلی، جعل هویت و تقویت مبتنی بر ربات شرکت میکنند نیز باید بهطور دورهای توسط شرکتهای فناوری مربوطه بررسی شوند.
اما خانم شیک اضافه میکند که دیپ فیکها هنوز هم پتانسیل تبدیل شدن به «قویترین شکل اطلاعات نادرست» آنلاین را دارند. او میگوید: «این فناوری در حال سریعتر و رایجتر شدن است، بنابراین ما باید در مقابله با آنها ثابت قدم باشیم.»