تسلا در رویداد «روز هوش مصنوعی تسلا (Tesla AI Day)» از آخرین پیشرفتهای ابر کامپیوتر Dojo خود پرده برداشت؛ ظاهراً این ابر کامپیوتر آنقدر قدرتمند و پر مصرف است که حین آزمایشها شبکه برق شهر پالو آلتو قطع کرده است.
Dojo؛ قدرتمندترین ابر کامپیوتر جهان
Dojo ابر کامپیوتر سفارشی تسلا است که از ابتدا برای یادگیری ماشینی (ML) و به طور خاص برای آموزش ویدیویی با استفاده از دادههای ویدیویی که از ناوگان خودروهای تسلا ارسال میشود، ساخته شده است.
این خودروساز در حال حاضر یک ابر کامپیوتر بزرگ مبتنی بر کارتهای گرافیک NVIDIA دارد که یکی از قدرتمندترینها در جهان به شمار میآید، اما تفاوت کامپیوتر سفارشی جدید Dojo این است که از تراشهها و زیرساخت طراحی شده توسط تسلا استفاده میکند.
انتظار میرود این ابر کامپیوتر سفارشی، ظرفیت تسلا را برای آموزش شبکههای عصبی با استفاده از دادههای ویدیویی افزایش دهد، که برای فناوری بینایی کامپیوتری که به وسایل نقلیه خودران کمک میکند، حیاتی است.
سال گذشته، در روز هوش مصنوعی تسلا، این شرکت طرح ابر کامپیوتر Dojo را معرفی کرد. البته در آن زمان تسلا اولین تراشه خود را ساخته بود و همچنان در تلاش برای ساخت یک رک و کلاستر کامل یا «Exapod» بود.
اکنون تسلا از پیشرفتهای حاصل از پروژه Dojo طی یک سال گذشته در رویداد هوش مصنوعی خود رونمایی کرده است.
این شرکت تأیید کرد که توانسته است از ساخت یک قطعه تراشه به یک سینی و یک کابینت رک کامل پیشرفت کند.
تسلا می گوید که یک سینی از این تراشهها معادل «3 تا 4 رک کامل ابرکامپیوتر» است.
تسلا ادعا میکند که میتواند 6 قطعه GPU انویدیا را با یک قطعه Dojo جایگزین کند، که قیمت آن کمتر از یک GPU است. 6 تا از این قطعهها در هر سینی این ابر کامپیوتر قرار میگیرد و تسلا میتواند دو تا از این سینیهای پردازشی را در هر رک ابر کامپیوتر قرار دهد.
در اینجا تصویر یک رک آن در حالت بسته و باز دیده میشود:
این تقریباً همان مرحلهای است که تسلا در حال حاضر در آن قرار دارد، زیرا این شرکت هنوز در حال توسعه و آزمایش زیرساخت های مورد نیاز برای کنار هم قرار دادن چند رک به صورت کلاستر است.
صحبتهای مهندس ارشد ابر کامپیوتر Dojo
بیل چانگ، مهندس ارشد تسلا برای توسعه Dojo، در مورد چالشهای زیرساختی آن گفت:«ما میدانستیم که باید همه جنبههای زیرساخت مرکز داده را دوباره بررسی کنیم تا بتوانیم سرمایش و چگالی توان بیسابقه خود را پشتیبانی کنیم.»
آنها مجبور بودند سیستم خنک کننده و قدرت خود را با قدرت بالا توسعه دهند تا نیازهای رکهای Dojo را تامین کنند.
چانگ گفت که تسلا در اوایل سال جاری هنگام آزمایش زیرساخت، باعث قطعی در پست شبکه برق محلی شد:«اوایل امسال، آزمایش بارگذاری زیرساختهای برق و سرمایش خود را آغاز کردیم و توانستیم آن را به بیش از 2 مگاوات برسانیم، البته قبل از اینکه پست برق را از کار بیاندازیم و از شهر با ما تماس بگیرند!»
یک Dojo Exapod در حالت باز و بسته مانند تصویر زیر خواهد بود:
تسلا مشخصات مورد انتظار از یک Dojo Exapod را منتشر کرد: 1.1 EFLOP، 1.3 TB SRAM و 13 TB DRAM با پهنای باند بالا.
این شرکت از این رویداد برای جذب استعدادهای بیشتر استفاده کرد و اعلام کرد طبق برنامه قرار است اولین کلاستر یا Exapod خود را در سه ماهه اول 2023 داشته باشد.
در حال حاضر هدف تسلا این است که ۷ Dojo Exapod در پالو آلتو داشته باشد.
چرا تسلا به ابر کامپیوتر Dojo نیاز دارد؟
سوال منطقی است. چرا یک خودروساز در حال توسعه قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان است؟ خوب، تسلا در پاسخ به شما میگوید که فقط یک خودروساز نیست، بلکه یک شرکت فناوری است که محصولاتی را برای تسریع مهاجرت به اقتصاد پایدار توسعه میدهد.
تسلا به Dojo نیاز دارد تا ویدیوهای ارسال شده را از ناوگان خود را پردازش کند و شبکههای عصبی را برای ساخت سیستم وسایل نقلیه خودران آموزش دهد.
تسلا متوجه شد که رویکردش برای توسعه یک سیستم خودران با استفاده از آموزش شبکههای عصبی روی میلیونها ویدیو که از ناوگان مشتریانش میآید، به قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارد و تصمیم گرفت ابر کامپیوتر خود را برای ارائه این قدرت توسعه دهد. البته این هدف کوتاه مدت ساخت این ابر کامپیوتر است و تسلا در آینده از این ابر کامپیوتر استفاده زیادی خواهد کرد، زیرا جاهطلبیهای بزرگی برای توسعه سایر برنامههای هوش مصنوعی دارد.