Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه‌ریزی متا برای کابل‌کشی زیردریایی در سراسر جهان

متا در حال برنامه‌ریزی یک کابل اینترنت زیردریایی ۱۰ میلیارد دلاری برای بهبود کنترل زیرساخت‌های جهانی و تقویت پایداری خدمات خود است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که متا در مراحل اولیه برنامه‌ریزی یک کابل اینترنت زیردریایی فیبر نوری با گستره جهانی است که هزینه تخمینی آن بیش از ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود. اگرچه این پروژه تا عملی شدن سال‌ها فاصله دارد، اما گامی مهم در تلاش‌های متا برای کنترل زیرساخت‌های خود به شمار می‌رود. این ابتکار اولین بار توسط کارشناس کابل زیردریایی، سونیل تاگار، گزارش شد و ممکن است اوایل سال آینده به طور رسمی اعلام شود.

این پروژه با چالش‌های لجستیکی روبه‌رو است، زیرا تنها تعداد محدودی از پیمانکاران توانایی اجرای چنین زیرساختی را دارند و بسیاری از آن‌ها قبلاً درگیر پروژه‌های دیگر هستند. در صورت پیشرفت، ممکن است چندین سال طول بکشد تا کابل عملیاتی شود.

در حال حاضر، متا به‌طور جزئی مالک بیش از دوازده شبکه کابل زیردریایی است. با این حال، این پروژه اولین کابل کاملاً متعلق به این شرکت خواهد بود که توسط خود متا اداره می‌شود. این ویژگی، آن را از رقبایی مانند گوگل متمایز می‌کند که چند کابل خصوصی دارد و آمازون و مایکروسافت که در مالکیت مشترک شرکت دارند. انتظار می‌رود این کابل به‌طور اختصاصی فقط برای استفاده متا باشد. با توجه به اینکه پلتفرم‌های متا حدود ۱۰ درصد از مصرف اینترنت ثابت جهانی و ۲۲ درصد از ترافیک موبایل را تشکیل می‌دهند، این زیرساخت می‌تواند پایداری خدمات متا را تقویت کند.

درآمد متا از بازارهای بین‌المللی اکنون از آمریکای شمالی پیشی گرفته است، و مالکیت زیرساخت‌های جهانی برای این شرکت اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در حالی که ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISP) و اپراتورهای موبایل همچنان وظیفه اتصال دستگاه‌ها را بر عهده دارند، این کابل توانایی متا برای ارائه خدمات پایدارتر را افزایش می‌دهد. این شرکت پیش‌تر در پروژه‌های وای‌فای و اینترنت موبایل فعالیت داشت اما در سال ۲۰۲۲ پروژه وای‌فای خود را متوقف کرد.

انتظار می‌رود این کابل حدود ۲۵ هزار مایل طول داشته باشد و از ساحل شرقی ایالات متحده آغاز شده و از آفریقای جنوبی، هند و شمال استرالیا عبور کرده و به ساحل غربی برسد. مسیر طراحی‌شده به گونه‌ای است که از مناطقی با احتمال اختلال بالا مانند دریای سرخ، دریای چین جنوبی و تنگه مالاکا و همچنین نقاط حساس ژئوپلیتیکی مانند مصر و سنگاپور اجتناب کند.

این پروژه در زمانی مطرح می‌شود که نگرانی‌ها درباره امنیت کابل‌های زیردریایی افزایش یافته است. اخیراً دو کابل زیردریایی در دریای بالتیک قطع شدند و محققان معتقدند احتمالا یک کشتی چینی با کشیدن لنگر خود روی بستر دریا باعث این خسارت شده باشد.