Web Analytics Made Easy - Statcounter

گوگل در حالت هوش مصنوعی (AI Mode) هم تبلیغات می‌کند

گوگل در حال آزمایش نمایش تبلیغات در نتایج حالت هوش مصنوعی است و این موضوع نشانه‌ای از حرکت سریع صنعت به سمت مدل‌های درآمدزایی مبتنی بر تبلیغات محسوب می‌شود.

حالت هوش مصنوعی - گوگل AI Mode

گوگل در حال آزمایش نمایش تبلیغات در بخش نتایج حالت هوش مصنوعی است. یک مشاور حوزه سئو مشاهده کرده که این شرکت تبلیغاتی را در پایین خروجی‌های حالت مبتنی بر جمینی قرار می‌دهد. این موارد با برچسب «اسپانسرشده» مشخص شده‌اند اما در ظاهر شباهت زیادی به دیگر لینک‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی دارند.

در حالی که برخی این اتفاق را نخستین نمونه می‌دانند، سخنگوی گوگل اعلام کرده چنین نمایش‌هایی مشابه آزمایش‌هایی است که طی ماه‌های اخیر انجام شده است. برنامه ارائه تبلیغات در حالت هوش مصنوعی در ماه مه اعلام شده بود. همچنین گفته شده فعلاً برنامه‌ای برای به‌روزرسانی کامل این حالت با ادغام گسترده تبلیغات وجود ندارد. با این حال روشن است که هوش مصنوعی برای درآمدزایی به مدل‌هایی مانند تبلیغات نیاز دارد.

در وضعیت کنونی، لینک‌های ارگانیک نسبت به لینک‌های تبلیغاتی در اولویت قرار دارند اما تجربه نشان می‌دهد تبلیغات پس از آغاز می‌توانند گسترش زیادی پیدا کنند. از آنجا که چت‌بات‌ها به عنوان دستیار شخصی معرفی می‌شوند، نگرانی‌هایی درباره تبدیل شدن آن‌ها به کانال دائمی تبلیغات مطرح است.

همچنین به نظر می‌رسد در حال حاضر راهی برای پنهان کردن این لینک‌های اسپانسرشده وجود ندارد؛ در حالی که جستجوی معمولی گوگل امکان مخفی کردن نتایج تبلیغاتی پس از اسکرول را فراهم می‌کند.

نشانه‌ها حاکی از آن است که دوره استفاده بدون تبلیغ رو به پایان است و شرکت‌های فعال در هوش مصنوعی با سرعت به سمت مدل‌های تبلیغاتی حرکت می‌کنند. پلتفرم ایکس اعلام کرده قصد دارد تبلیغات را به نتایج جستجو اضافه کند. شایعاتی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه اوپن‌ای‌آی در حال جذب نیرو برای تبدیل چت‌جی‌پی‌تی به یک پلتفرم تبلیغاتی است؛ به ویژه با توجه به هزینه‌های روزانه حدود ۱۵ میلیون دلاری تولید محتوای ویدیویی در سرویس تازه این شرکت.