Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیزینس پلن چیست و چگونه می‌توان یک طرح کسب‌وکار نوشت؟

بیزینس پلن یا طرح کسب‌وکار سندی است که به تفصیل اهداف شرکت و نحوه برنامه‌ریزی آن برای دستیابی به این اهداف را مشخص می‌کند. یک طرح تجاری یک نقشه راه مکتوب برای شرکت از دیدگاه بازاریابی، مالی و عملیاتی ترسیم می‌کند. در این مقاله به توضیح مفهوم بیزینس پلن (Business Plan) و نکاتی برای ایجاد آن می‌پردازیم.

بیزینس پلن چیست؟

بیزینس پلن یک سند مهم است که مخاطبان خارجی و داخلی یک کسب‌وکار را هدف قرار می‌دهد، همچنین می‌تواند به تضمین وام از مؤسسات مالی کمک کند. علاوه بر این، یک طرح کسب‌وکار می‌تواند برای حفظ تیم اجرایی یک بیزینس در مورد موارد اقدام استراتژیک و هدف برای رسیدن به اهداف تعیین شده مفید باشد. گفتنی است که داشتن بیزینس پلن برای موفقیت کسب‌وکار شما یک عنصر تأثیرگذار است.

نکات کلیدی

  • طرح کسب‌وکار سندی است که فعالیت‌های تجاری اصلی یک شرکت و نحوه برنامه‌ریزی آن برای دستیابی به اهداف خود را توصیف می‌کند.
  • کسب‌وکارهای نوپا از طرح‌های تجاری برای راه‌اندازی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی استفاده می‌کنند.
  • یک طرح تجاری همچنین می‌تواند به عنوان یک راهنمای داخلی برای متمرکز نگه داشتن تیم اجرایی و تلاش برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت استفاده شود.
  • کسب‌وکارها ممکن است یک طرح کسب‌وکار سنتی طولانی‌تر یا یک طرح کسب‌وکار استارت‌آپ ناب کوتاه‌تر ایجاد کنند.
دکتر امیررضا نعمتی

ویژگی‌های یک بیزینس پلن خوب چیست؟

فعالیت بدون طرح تجاری معمولاً ایده خوبی نیست. در واقع، تعداد بسیار کمی از کسب‌وکارها می‌توانند بدون آن دوام زیادی داشته باشند. ایجاد و پایبندی به یک بیزینس پلن خوب مزایایی دارد. این‌ها شامل توانایی فکر کردن از طریق ایده‌ها قبل از سرمایه‌گذاری بیش از حد بر روی آن‌ها و کار کردن از طریق موانع احتمالی موفقیت است.

یک طرح تجاری خوب باید تمام هزینه‌های پیش بینی شده و مشکلات احتمالی هر تصمیمی که یک کسب‌وکار می‌گیرد را مشخص کند. برنامه‌های تجاری، حتی در میان رقبا در همان صنعت، به ندرت یکسان هستند. با این حال، آن‌ها می‌توانند عناصر اساسی یکسانی داشته باشند، مانند خلاصه‌ای اجرایی از کسب‌وکار و توضیحات دقیق عملیات، محصولات و خدمات و پیش‌بینی‌های مالی آن. یک طرح همچنین بیان می‌کند که چگونه کسب‌وکار قصد دارد به اهداف خود دست یابد. در حالی که ارائه هر چه بیشتر جزئیات ایده خوبی است، اما همچنین مهم است که یک بیزینس پلن مختصر باشد تا توجه خواننده را تا انتها حفظ کند.

چگونه یک طرح کسب‌وکار بنویسیم؟

یک طرح تجاری خوب سنجیده می‌تواند برای یک کسب‌وکار ارزش زیادی داشته باشد. در حالی که الگوهایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای نوشتن یک طرح تجاری استفاده کنید، سعی کنید از تولید یک نتیجه عمومی خودداری کنید. این طرح باید شامل نمای کلی و در صورت امکان جزئیات صنعتی باشد که کسب‌وکار بخشی از آن خواهد بود. باید توضیح دهد که چگونه کسب‌وکار خود را از رقبای خود متمایز می‌کند.

با ساختار اساسی شروع کنید؛ خلاصه اجرایی، شرح شرکت، تجزیه و تحلیل بازار، شرح محصول یا خدمات، استراتژی بازاریابی، پیش‌بینی‌های مالی و پیوست که شامل اسناد و داده‌هایی است که بخش‌های اصلی را پشتیبانی می‌کنند. این بخش‌ها یا عناصر یک طرح کسب‌وکار در زیر مشخص شده است.

طرح‌های تجاری سنتی از ترکیبی از بخش‌های زیر استفاده می‌کنند. طرح شما همچنین ممکن است شامل هرگونه درخواست بودجه‌ای باشد که می‌کنید. صرف نظر از این، سعی کنید بدنه اصلی برنامه خود را در حدود 15-25 صفحه نگه دارید.

دکتر امیررضا نعمتی

طول طرح کسب‌وکار در هر کسب‌وکار بسیار متفاوت است. در نظر بگیرید که اطلاعات اولیه را در یک سند 15 تا 25 صفحه‌ای قرار دهید. سپس، سایر عناصر حیاتی که فضای زیادی را اشغال می‌کنند مانند درخواست‌های ثبت اختراع، می‌توانند در سند اصلی ارجاع داده شوند و به عنوان ضمیمه گنجانده شوند.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، هیچ دو طرح تجاری یکسان نیستند. با این حال، آن‌ها تمایل دارند عناصر مشابهی داشته باشند. در زیر برخی از بخش‌های رایج و کلیدی یک طرح کسب‌وکار آورده شده است.

خلاصه اجرایی: این بخش کسب‌وکار را تشریح می‌کند و بیانیه مأموریت را به همراه هر گونه اطلاعاتی در مورد رهبری، کارکنان، عملیات و مکان شرکت در برمی‌گیرد.

  • محصولات و خدمات: در اینجا کسب‌وکار می‌تواند محصولات و خدماتی را که ارائه می‌کند و همچنین ممکن است شامل قیمت‌گذاری، طول عمر محصول و مزایایی برای مصرف‌کننده باشد، مشخص کند. سایر عواملی که ممکن است به این بخش وارد شوند عبارتند از فرآیندهای تولید و ساخت، هرگونه حق ثبت اختراعی که شرکت ممکن است داشته باشد و همچنین فناوری اختصاصی. اطلاعات مربوط به تحقیق و توسعه (R&D) نیز می‌تواند در اینجا گنجانده شود.
  • تجزیه و تحلیل بازار: یک شرکت نیاز به مدیریت خوبی در صنعت خود و همچنین بازار هدف خود دارد. در این بخش از طرح، رقابت یک شرکت و نحوه قرار گرفتن شرکت در صنعت، همراه با نقاط قوت و ضعف نسبی آن توضیح داده می‌شود. همچنین تقاضای مصرف‌کننده مورد انتظار برای محصولات یا خدمات یک شرکت و اینکه چقدر آسان یا دشوار است گرفتن سهم بازار از شرکت‌های فعلی را توضیح می‌دهد.
  • استراتژی بازاریابی: این بخش در بیزینس پلن توضیح می‌دهد که چگونه کسب‌وکار پایگاه مشتری خود را جذب و حفظ می‌کند و چگونه قصد دارد به مصرف کننده برسد. یک کانال توزیع واضح باید مشخص شود. این بخش همچنین طرح‌های کمپین تبلیغاتی و بازاریابی و انواع رسانه‌هایی را که این کمپین‌ها استفاده خواهند کرد، توضیح می‌دهد.
  • برنامه‌ریزی مالی: این بخش باید شامل برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های مالی یک شرکت باشد. صورت‌های مالی، ترازنامه و سایر اطلاعات مالی ممکن است برای کسب‌وکارهای مستقر درج شود. کسب‌وکارهای جدید شامل اهداف و برآوردهای چند سال اول به‌علاوه توصیفی از سرمایه‌گذاران بالقوه خواهند بود.
  • بودجه: هر شرکتی نیاز به بودجه دارد. این بخش باید شامل هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی، توسعه، تولید، بازاریابی و سایر هزینه‌های مرتبط با کسب‌وکار باشد.

سخن پایانی

در پایان، یک طرح کسب‌وکار به سادگی توضیحی درباره یک ایده تجاری و دلیل موفقیت آن است. هر چه جزئیات و فکر بیشتری در آن به کار ببرید، طرح شما و کسب‌وکارتان موفق‌تر خواهد بود. اگر تجربه زیادی در این حوزه ندارید برای ایجاد یک بیزینس پلن موفق می‌توانید از متخصصین در زمینه کوچینگ کسب‌وکار کمک بگیرید.

هنگام نوشتن طرح کسب‌وکار خود، از تحقیقات گسترده، بازخورد تیم یا هیئت مدیره خود استفاده کنید. حتی اگر یک طرح تجاری خوب داشته باشید، باز هم ممکن است شکست بخورد، به خصوص اگر به برنامه پایبند نباشید. داشتن رهبری قوی با تمرکز بر برنامه همیشه یک استراتژی خوب است. حتی زمانی که برنامه را دنبال می‌کنید، اگر پیش‌بینی‌های ضعیفی در پیش‌بینی‌های خود داشتید، ممکن است گرفتار کمبود جریان نقدی و بودجه‌های خارج از کنترل شوید. همچنین می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با آکادمی توسعه کسب‌وکار دکتر نعمتی در ارتباط باشید:

02122644773

02126643064

02126601795

وبسایت:

www.nematiacademy.com

اینستاگرام:

drnemati_official

nematiacademy