Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل موزیلا از افزودن هوش مصنوعی اختیاری به فایرفاکس خبر داد

مدیرعامل جدید موزیلا اعلام کرد که قابلیت‌های هوش مصنوعی به مرورگر فایرفاکس اضافه می‌شوند، اما استفاده از آن‌ها برای کاربران کاملاً اختیاری خواهد بود.

موزیلا فایرفاکس

شرکت موزیلا مدیرعامل جدیدی را منصوب کرده است تا در حالی که سازنده مرورگر فایرفاکس برای انطباق با بازارِ به‌سرعت در حال تغییرِ مرورگرها تلاش می‌کند، هدایت این مجموعه را بر عهده بگیرد.

این انتصاب در زمانی انجام می‌شود که مرورگرهای وب به دلیل تغییر نحوه تعامل مردم با اینترنت توسط هوش مصنوعی، شاهد نوعی احیا هستند. پس از بیش از یک دهه تسلط بر بازار، رقبای قدیمی مانند فایرفاکس، گوگل کروم و سافاریِ اپل با چالش تازه‌ای از سوی شرکت‌هایی مانند Perplexity، Arc، OpenAI و Opera مواجه شده‌اند؛ شرکت‌هایی که تمرکزشان بر ادغام مدل‌ها و عامل‌های هوش مصنوعی در مرورگرهاست تا این فناوری را در اولین نقطه تماس با اینترنت، یعنی مرورگر وب، به کاربران ارائه دهند.

این تغییرات از دید موزیلا پنهان نمانده است. این مجموعه از چندین سازمان تشکیل شده است؛ یکی شرکت موزیلا که فایرفاکس و سایر فناوری‌ها را توسعه می‌دهد و دیگری بنیاد غیرانتفاعی و معاف از مالیات موزیلا که بر ساختار حاکمیت شرکتی نظارت دارد و سیاست‌های سازنده مرورگر را تعیین می‌کند.

این شرکت اخیراً دوران سختی را پشت سر گذاشته است؛ به طوری که ساختار خود را تغییر داده و سال گذشته ۳۰٪ از کارکنانش را اخراج کرده و برنامه‌های حمایتی و جهانی خود را متوقف کرده است.

اما به نظر می‌رسد پتانسیل بازگشت به رقابت در میان جنگ‌های مدرن مرورگرها از دید این شرکت دور نمانده است. مدیرعامل جدید در پستی که خبر انتصابش را اعلام کرد، گفت که موزیلا روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری خواهد کرد و قابلیت‌های هوش مصنوعی را به فایرفاکس خواهد افزود.

با این حال، به نظر می‌رسد موزیلا قصد ندارد کاربرانی را که فایرفاکس را به دلیل فقدان ویژگی‌های هوش مصنوعی انتخاب کرده‌اند، ناراضی کند. مدیرعامل جدید اعلام کرد که این شرکت ویژگی‌های هوش مصنوعی را در فایرفاکس و سایر محصولاتش اختیاری خواهد کرد.

او نوشت: «هوش مصنوعی همیشه باید یک انتخاب باشد (چیزی که مردم بتوانند به راحتی آن را خاموش کنند). مردم باید بدانند چرا یک ویژگی به این شکل کار می‌کند و چه ارزشی از آن دریافت می‌کنند.»

این شرکت همچنین قصد دارد درآمدهای خود را فراتر از جستجو متنوع کند (موزیلا در ازای داشتن گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض، بخش قابل توجهی از درآمد خود را از این غول جستجو کسب می‌کند) و مدیران اعلام کرده‌اند که موزیلا برنامه دارد تا فایرفاکس را به «یک اکوسیستم گسترده‌تر از نرم‌افزارهای قابل اعتماد» تبدیل کند.

در حال حاضر، این شرکت کلاینت ایمیل Thunderbird و یک VPN را توسعه می‌دهد و سال گذشته نیز یک ابزار ساخت وب‌سایت مبتنی بر هوش مصنوعی را برای کسب‌وکارهای کوچک راه‌اندازی کرد.

مدیرعامل جدید پیش از این انتصاب، مدیر کل فایرفاکس بود و اکنون جایگزین مدیرعامل موقتی می‌شود که در چند سال گذشته این سمت را بر عهده داشت. او پیش از این نقش‌های مرتبط با محصول را در شرکت‌های مختلفی بر عهده داشته است.