هفته سختی برای گوگل در اروپا سپری شده و به نظر میرسد مناقشه چندساله کمیسیون اروپا با این شرکت قدرتمند همچنان ادامه خواهد داشت.
گوگل امروز خواست ناظران اروپایی برای جدا کردن بخشی از شاخه بسیار سودآور فناوری تبلیغات خود را رد کرد. این اقدام پس از جریمه نزدیک به ۳ میلیارد یورویی در سپتامبر انجام شد و مخالفت علنی رئیسجمهور آمریکا با تصمیم اتحادیه اروپا نیز ممکن است به این موضع گوگل قوت داده باشد.
نهادهای نظارتی اروپا ادعا میکنند گوگل با برتری دادن ناعادلانه به صرافیهای تبلیغاتی خود، از موقعیت مسلطش سوءاستفاده کرده است. پس از جریمه سپتامبر، رئیس ضدانحصار اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده بود که برای رفع نگرانیها بخشهایی از کسبوکار تبلیغات گوگل جدا شود.
گوگل مخالفت کرده و اعلام کرده چنین «جداسازی مخرب» به هزاران ناشر و تبلیغکننده اروپایی که از ابزارهای این شرکت استفاده میکنند آسیب میزند. در مقابل، مجموعهای از تغییرات سیاستی را پیشنهاد کرده که به ناشران و تبلیغکنندگان انتخاب و انعطاف بیشتری میدهد.
اکنون باید دید آیا نهاد بروکسل به صدور دستور جداسازی تن میدهد یا پیشنهاد گوگل را میپذیرد. در آمریکا نیز روند پرونده وزارت دادگستری سریع پیش میرود؛ پروندهای که آنجا هم هدفش جداسازی ساختاری بخش تبلیغات گوگل است. انتظار میرود استدلالهای پایانی این دادگاه دوشنبه ارائه شود.
در اروپا، فشارها فقط به موضوع تبلیغات محدود نیست. دیروز تحقیقات تازهای درباره ادعای پایین آوردن ناعادلانه برخی نتایج خبری در جستوجو آغاز شد. نقض قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا میتواند جریمههایی تا ۱۰ درصد از درآمد سالانه جهانی به همراه داشته باشد و شمار جریمههای گوگل را که تاکنون نزدیک به ۱۰ میلیارد یورو در سه پرونده مختلف بوده بیشتر کند.
همچنین امروز دادگاه منطقهای برلین گوگل را در دو پرونده خسارت به پرداخت ۵۷۳ میلیون یورو محکوم کرد؛ پروندهای که توسط وبسایتهای آلمانی مقایسه قیمت مطرح شده بود و رفتار گذشته گوگل را بر اساس نظر ناظران رقابت اروپا غیرقانونی میدانست.
تهدید جریمههای بیشتر و حتی دستورهای احتمالی برای تجزیه شرکت همچنان در افق دیده میشود.









